شناخت فیلم کوتاه به عنوان یک حوزه مستقل در سینما ضروری است

‘ناصر ضمیری’ روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با یادآوری حمایت انجمن سینمای جوانان ایران از تولید فیلم کوتاه در یک دهه گذشته افزود: در آن دوره، سینمایی مختص به اکران فیلم‌های کوتاه وجود داشت و آثار این بخش در شبکه سینمای خانگی منتشر و در تلویزیون نیز در برنامه‌ای با عنوان ‘سینمای دیگر’ پخش می‌شد.

برنده خرس طلایی جشنواره ملل اتریش برای فیلم کوتاه ‘شیر تلخ’ ادامه داد: انجمن سینمای جوانان ایران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در آن‌ سال‌ها برای فیلم‌های کوتاه در بخش بین‌الملل بازاریابی می‌کردند و برخی از آثار ایرانی در شبکه‌های معتبر خارجی نیز پخش می‌شد.

این فیلمساز با تاکید بر این که چرخه اقتصادی فیلم کوتاه با خلل روبرو شده و فیلمساز با عدم بازگشت سرمایه روبرو است، اضافه کرد: به تدریج حمایت از عرصه فیلم کوتاه و مستند کم رنگ شد و امروز اگر بنا باشد فیلم کوتاهی در سینما اکران شود، این اتفاق با تبلیغات بسیار کم رنگ و در سانس‌های مرده صورت می‌گیرد.

ضمیری با بیان این که شرایط اقتصادی عرصه فیلم کوتاه، فیلمسازان را به ساخت فیلم‌های کوتاه سفارشی و ضعیف برای جشنواره‌های موضوعی و ملی وادار کرده است، افزود: بسیاری از این جشنواره‌ها حتی به دوره دوم برگزاری هم کشیده نمی‌شوند و تاثیری نیز بر مخاطب ندارند.

این هنرمند با انتقاد از این که مسوولان به فیلم‌های بلند سینمایی بیشتر اهمیت می‌دهند، اظهار داشت: فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه نیز ناخودآگاه برای برقراری ارتباط با مخاطب به ساخت تله‌فیلم یا فیلم‌های بلند رو می‌آورند.

وی استمرار در برگزاری جشنواره‌ها و اختصاص بودجه‌ دائمی برای ساخت فیلم‌کوتاه را از عوامل تاثیرگذار در رشد و بالندگی این عرصه دانست و تصریح کرد که ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند درمورد مفاخر کشور و موفقیت‌های ایران همواره مورد علاقه مسوولان و هنرمندان بوده است اما این موضوع در حد شعار باقی مانده و بودجه‌ مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

ضمیری که به تازگی به عنوان داور هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پنتداتیلو (pentedattilo) ایتالیا انتخاب شده است، درباره این جشنواره نیز گفت: جشنواره فیلم کوتاه ایتالیا به فیلم‌هایی که علاوه بر دارا بودن حرف جهانی و انسانی، فرهنگ بومی کشورهای مختلف را معرفی می کنند؛ توجه ویژه ای دارد.

برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره پنتداتیلو برای فیلم ‘شیر تلخ’ افزود: یکی از اهداف اصلی این جشنواره کشف استعداد‌های هنرمندان حوزه فیلم کوتاه است و هر ساله کارگاه‌های مختلفی برای دانشجویان و هنرجویان فیلمسازی برگزار می‌کند.

ضمیری که در بخش فیلم‌های داستانی و معرفی سرزمین‌های جشنواره پنتداتیلو به داوری خواهد پرداخت، گفت: در ایتالیا جشنواره‌ها معمولا در شهرهای کوچک و تاریخی برگزار می‌شوند تا علاوه بر جذب توریست از سراسر جهان، این شهرها نیز به جهانیان معرفی شوند.

فراهنگ**۶۰۶۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۶۰۹۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.