شناخت وضعیت “بیداری اسلامی” ضرورت سیاست خارجی دولت آینده

۰۱ تیرماه ۱۳،

قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تاکید کرد

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به رو به صعود بودن موقعیت ایران در ارتباط با بیداری اسلامی و در مقابل رو به نزول بودن موقعیت آمریکا و غرب گفت: شناخت وضعیت بیداری اسلامی برای تشخیص صحیح راه‌ها ضروری است.

محمد حسن قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، دربارهٔ اولویت‌های سیاست خارجی دولت آینده اظهار داشت: در بخش ساختاری باید بعد اقتصادی دستگاه سیاست خارجی تقویت شود و کارشناسان اقتصادی و بازرگانان کشور از بین کارآزموده‌ترین نیروها در سطح کشور انتخاب شوند.

وی با اشاره به اولین کنفرانس مطبوعاتی رئیس جمهور منتخب و اعلام حجت‌الاسلام روحانی مبنی بر اینکه دولت به هیچ وجه نباید از حقوق ایران کوتاه بیاید، خاطرنشان کرد: تاکید بر دفاع از حقوق حقه ایران در همه زمینه‌ها به ویژه حق هسته‌ای از اولویت‌های سیاست خارجه دولت آینده است به طوریکه ناامید‌کننده دشمنان از کارآمدی تحریم‌ها باشد و دولت باید مقاومت نشان دهد که این مقاومت در کنار مقاومت ملت موثر خواهد بود.

این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: حمایت از بیداری اسلامی و زمینه‌سازی برای شکل‌گیری تمدن بزرگ اسلامی از اولویت‌هاست مردم و مسئولان باید بدانند موقعیت ایران در ارتباط با بیداری اسلامی روبه صعود  است.

وی در ادامه تصریح کرد: موقعیت آمریکا و غرب در قبال بیداری اسلامی رو به نزول است همچنین رژیم صهیونیستی در مسیر اضمحلال قرار دارد که درک این مطلب برای تشخیص صحیح راه‌ها ضروری است.

قدیری ابیانه با اشاره به فرصت حاصل از شکل‌گیری حماسه سیاسی تصریح کرد: دولت باید از این فرصت برای پیشبرد سیاست خارجی در کمال اقتدار بهره ببرد و با همکاری مردم تلاش کند تا حماسه اقتصادی نیز محقق شود.

وی همه مردم را در تحقق حماسه اقتصادی نقش‌آفرین دانست و افزود: هرچه توان اقتصادی کشور بالاتر رود، نفوذ کلام ایران در سطح جهان افزایش خواهد یافت و تاثیرگذاری هیئت‌های دیپلماتیک ما در سطح جهان بیشتر خواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی مهم‌ترین عامل اثرگذار در بهبود وضعیت معیشت مردم را تلاش و فعالیت خود مردم ارزیابی کرد و افزود: نباید مردم فکر کنند با بهبود روابط خارجی می‌توان مشکلات اقصادی را حل کرد.

قدیری ابیانه افزود: روابط خارجی در ارتباط با بهبود اقتصاد کشور مهم است اما این مطلب که در صورت بهبود روابط با برخی از کشورها از جمله آمریکا، وضعیت معیشت بهبود خواهد یافت تفکر غلطی است.

وی با اشاره به آمار جمعیت زیر خط فقر آمریکا و افزایش ۲٫۵ میلیون نفری سالانه به این آمار اظهار داشت: اگر قرار بود با روابط با آمریکا وضعیت اقتصادی ما بهبود یابد نباید وضع خود مردم آمریکا به این حد اصفناک باشد.

قدیری ابیانه گفت: سیاست خارجی باید به کمک سیاست داخلی، وضع اقتصادی را بهبود بخشد اما نقش اصلی را مردم ایفا می‌کنند که این مطلب با عمل به محورهایی که مقام معظم رهبری تحت عنوان شعار سال مطرح می‌کنند، محقق خواهد شد.

قدیری ابیانه افزود: در کشورهای دیگر وقتی صحبت از کمبود کالایی می‌شود، مردم میزان کمتری مصرف کرده و خرید کمتری انجام می‌دهند تا این کمبود سبب بحران نشود اما در ایران کافی است کمبود کالایی به صورت شایعه مطرح شود تا فروشندگان به احتکار بپردازند و مردم بیش از حد نیاز آن کالا را ذخیره کنند.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با اشاره به سقوط ارزش پول ملی خاطر‌نشان کرد: هجوم سرمایه‌ها به بازار سکه و ارز منجر به افزایش قیمت سکه و ارز شد که نهایتا ارزش پول ملی کاهش یافت و تحریم‌ها تنها ۲۰ درصد در این زمینه موثر بوده است.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.