شناسایی تعداد ۴۷۲ مورد بیمار مبتلا به ایدز در کردستان

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز :معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در جمع خبرنگاران و رسانه های جمعی استان کردستان از شناسایی تعداد ۴۷۲مورد بیمار مبتلا به  ایدز دراین استان خبرداد.

به گزارش خبرنگار ممتاز نیوز از سنندج فرزام بیدار پور گفت: ازتعداد ۴۷۲مورد ۱۱۱ نفر مبتلا به ایدز می باشن دکه سیستم ایمنی بدن آنها بسیار ضعیف شده است و ماهانه ۲ یا ۳مورد در استان شناسایی می شوند.

وی تصریح کرد:جنسیت بیماران مبتلا به ایدز در کردستان ۹۲ درصد آنهارا مردها و ۲/۷ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند.

وی به تعداد مرگ ومیر بیماران مبتلا به ایدز اشاره کرد وگفت: تعداد ۱۷۵ نفر به دلیل  مبتلا به ایدز در این جان خود را ازدست داده اندکه بیشترین گروه سنی مبتلابه این بیماری  بین ۲۵ تا ۳۴ سالگی می باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد مبتلایان از طریق اعتیاد تزریقی، ۱۰ درصد از طریق روابط جنسی و ۷/۰درصد از طریق فرآورده های خونی ۵/۲درصد نامشخص و ۷/۰درصد از طریق مادر به جنین انتقال یافته است .

بیدار پور افزود: بیشترین موارد ملاحظه بیماری ایدز در کردستان مربوط به سنندج و بعداز آن سقز و کامیاران می باشد که متاسفانه اکثرآنها به دلیل نداشتن آگاهی و دانش در خصوص این بیماری و نحوه انتقال ان بوده است .

وی به افزایش رابطه جنسی در بین جوانان اشاره کرد وگفت: در طول ۳ سال قبل رابطه جنسی و آمیزش ۳ برابر افزایش یافته که این خود سبب انتقال بیماری ایدز و افزایش بیماران در سطح استان و کشور می شود که باید میزان مصرف وسایل پیشگیری (کاندوم زنانه و مردانه )در آمیزش جنسی افزایش یابد .

وی در ادامه بیان داشت: هدف اصلی ما در دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزایش سطح سواد و آگاهی مردم و جامعه در خصوص این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به سایرین است که با اطلاع رسانی و آموزش و افزایش سطح آگاهی و دانش و مشاوره اشخاص جامعه به خصوص جوانان می تواند از افزایش مبتلایان تاحدی جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: توانمند سازی زنان در جامعه عامل موثری در کنترل ایدز خواهد بود که با آگاه سازی زنان و دختران جوان و مشاوره آنها و ورد به جامعه می توان از شیوع این بیماری جلوگیری نمود
 

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.