شناسایی اشخاص مبتلا اصلی‌ترین راه مبارزه با بیماری سل است

اردیبهشت ۱۴۰۳

اصلی‌ترین راه مبارزه با بیماری سل شناسایی اشخاص مبتلا و درمان آنها با داروهای ضد سل است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران  به نقل از  وب دا؛ پزشک اپیدمیولوژی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: البته داروهای ضد سل ممکن است دارای عوارضی مانند سرگیجه، تهوع، تاری دید، عدم تعادل، زرد شدن سفیدی چشم‌ها، دل‌درد، استفراغ و وزوز گوش باشد.

دکتر زهرا خیری افزود: در صورت ملاحظه علائم مذکور، باید مصرف داروها قطع شود و پزشک در جریان قرار گیرد.

این پزشک اظهار داشت: بعد از دو هفته از آغاز درمان این بیماری، امکان انتقال آن به دیگران وجود ندارد ولی در دو هفته اول درمان باید از تماس‌های مکرر با بیمار مبتلا به سل اجتناب کرد.

دکتر خیری با بیان اینکه ارتقاء آموزش‌های بهداشتی و سطح اقتصادی- فرهنگی در جامعه سبب کاهش بیماری می‌شود، اظهار داشت: بیمار باید از ماسک استفاده کند و از بوسیدن کودکان اجتناب کند.

وی ادامه داد: واکسن ب‌ث‌ژ با توجه به دستورعمل‌های کشوری در بدو تولد و در یک نوبت به کودک تزریق می‌شود و تزریق مکرر واکسن سودبخش نیست و فقط یک بار تزریق کافی است.

براساس این گزارش، کارشناس سل گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده گفت: با تشخیص به موقع و درمان صحیح بیماران مبتلا به سل به‌راحتی می‌توان با این بیماری مبارزه کرد ولی اگر نتوانیم بیمار را تشخیص دهیم به‌راحتی هر بیمار مسلول سالانه ده تا ۱۵ نفر دیگر را در خانواده و نزدیکان خود آلوده می‌کند.

تهمینه آگاه اظهار داشت: عدم درمان صحیح و دقیق بیماران مسلول سبب بروز بیماری لاعلاجی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ کافی نور خورشید به داخل اتاق و اجتناب از بستن پنجره اتاق بیمار، وضعیت مناسبی برای اتاق یک بیمار مبتلا به سل است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.