شناسایی خطرناک‌ترین اقیانوس‌های جهان

۲۱خردادماه،

ممتازنیوز: مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران انگلیسی نشان می دهد، امنیت زیستگاه های متنوع دریایی در بعضی از مناطق جهان بدلیل غرق شدن کشتی های باری و نفت کش ها با خطر جدی مواجه شده اند.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران دانشگاه ساوتهامپتون سولنت بر اساس درخواست صندوق جهانی حیات وحش (WWF) مطالعه ای را در خصوص شناسایی خطرناک ترین اقیانوس های جهان برای دریانوردی انجام دادند.

این مطالعه نشان می دهد، دریای چین جنوبی و هند شرقی، سواحل شرقی مدیترانه و دریای سیاه، دریای شمال و جزایر بریتانیا شاهد بیشترین حوادث دریایی طی سال های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۱ میلادی بوده اند و این مناطق به گورستان ده ها کشتی های غرق شده تبدیل شده اند.

تنها در دریای چین جنوبی و هند شرقی که میزبان بیش از ۷۰ درصد جمعیت مرجان های جهان و دارای یکی از متنوع ترین زیستگاه های دریایی است، ۲۹۳ مورد سانحه دریایی روی داده است.

تغییر امواج باد، تغییرات شدید و ناگهانی آب و هوایی از دلایل افزایش شمار کشتی های غرق شده عنوان شده است.

نفت کش Exxon Valdez‌ در سال ۱۹۸۹ در خلیج آلاسکا غرق شد و بیش از ۱۱ میلیون گالن نفت خام وارد دریا شد؛ در سال ۱۹۹۶ نفت کش Sea Empress با ۷۲ هزار تن نفت خام در نزدیکی ولز غرق شد و یک سال بعد با غرق شدن نفت کش Nakhodka در سواحل ژاپن شش هزار تن نفت خام آلودگی شدیدی در این منطقه بوجود آورد.

در سال ۲۰۱۱ کشتی باری MV Rena‌ حامل یک هزار و ۳۶۸ کانتینر در سواحل نیوزیلند غرق شد که منجر به مرگ دو هزار مرغ دریایی شد و بزرگترین فاجعه زیست محیطی در تاریخ این کشور را ایجاد کرد.

در سال ۲۰۲۴ نیز کشتی ماهیگری چین در نزدیکی ذخایر مرجانی با قدمت ۵۰۰ ساله فیلیپین غرق شد و مساحتی به وسعت سه هزار و ۹۰۲ متر مربع را از بین برد.

اما این پژوهش حاوی نکات مثبتی نیز هست؛ با اصلاح قانون حمل و نقل دریایی و بهبود مسیرهای دریانوردی، امنیت سفرهای دریایی از سال ۱۹۸۰ میلادی افزایش یافته و حوادث دریایی با کاهش ۱۸ درصدی مواجه شده اند. 


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.