شناسایی سه نوع آفت چوب‌خوار جدید در جنگل‌های زاگرسی

شناسایی سه نوع آفت چوب‌خوار جدید در جنگل‌های زاگرسی

استان‌های فارس، ایلام و کرمانشاه ازجمله استان‌های زاگرسی به‌شمار می‌روند که به کانون بحران آفات و خشکیدگی بلوط تبدیل شده‌اند و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در همین راستا طرح‌هایی را به‌صورت آزمایشی و پایلوت برای جلوگیری از خشکیدگی بلوط جنگل‌های زاگرسی به‌کار بسته است.

 

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه سه نوع آفت چوب‌خوار در جنگل‌های زاگرس کشف شده است، گفت: جنگل‌های زاگرسی از گستره ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۲۰ درصد ناحیه رویشی، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند.

مرادحسین میرزایی افزود: حدود چهار سال گذشته تاکنون جنگل‌های زاگرسی مورد حجمه آفات، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی و… قرار گرفته‌اند که این عوامل تخریبی حیات این جنگل‌ها را که یک‌سوم آب‌های جاری کشور در این حوزه قرار گرفته‌اند یا تأمین‌کننده یک‌سوم آب‌های جاری سطح کشور هستند، به مخاطره انداخته است.

وی با اشاره به خشکیدگی ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها با بکارگیری مجامع علمی و دانشگاهی و مؤسسه تحقیقاتی جنگل‌ها و مراتع طرح‌هایی که به‌صورت آزمایشی به مرحله اجرا درآورده است که ازجمله می‌توان به اقدامات مکانیکی که شامل قطع و انهدام درختان آلوده اشاره کرد که عملیات کنترلی از یک سال گذشته آغاز شده است و اقدامات آبخیزداری جهت ایجاد رطوبت و مناطق پایلوت در حال انجام و آثار حیات و جوانه‌زنی درختان قطع‌شده در این مناطق دوباره پیدا شده است.

میرزایی ادامه داد: پهنه‌بندی‌های لازم و نقشه‌های گسترده آفات در سال گذشته تهیه شده است و با توجه به اینکه بخش اعظم مشکلات دامنه‌های زاگرس مربوط به ورود دام است، احیا و جلوگیری از تخریب بیشتر این جنگل‌ها نیازمند حمایت تمامی دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگ‌ساز است.

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تغییرات اقلیمی را از مهمترین علل خشکیدگی بلوط‌ها دانست و خاطرنشان کرد: خشکسالی‌های مداوم، ریزگردها، ورود غیرمجاز مراتع و چرای بی‌رویه دام از علل دیگر این وقایع هستند./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

V-910716-01

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.