شناسایی نقاط با احتمال خطر تخریب بعد از زلزله در مشهد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/یک کارشناس ژئوتکتونیک در سازمان زمین‌شناسی منطقه شمال شرق کشور گفت: در حال حاضر به پروژه‌های پیش‌بینی رخداد زلزله هیچ بهایی داده نمی‌شود.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) هادی شریفی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های استان خراسان رضوی بیشتر در زمینه پیشگیری بعد از زلزله و امکان امدادرسانی است، خاطرنشان کرد: دو سازمان استانداری و مسکن و شهرسازی بیشتر در رابطه با مدیریت بحران برنامه‌ریزی دارند.

وی افزود: به پروژه‌های پیش‌بینی رخداد زلزله و کاهش خطرات و آثار ناشی از آن هیچ بودجه‌ای اختصاص نمی‌یابد.

شریفی اظهار کرد: در حال حاضر سازمان زمین‌شناسی سه پروژه مهم در رابطه با پیش‌بینی احتمال رخداد زلزله انجام داده است، اما در برنامه‌ریزی‌های شهری کاربردی نشده‌اند.

گسل‌های اطراف مشهد شناسایی شدند

شریفی بیان کرد: گسل‌های فعال اطراف مشهد از جمله خواجه‌ربیع و سنگ بست – شاندیز شناسایی شده‌اند، برای انجام مطالعات دقیق‌تر پیرامون این گسل‌ها نیاز به داده‌های ژئوفیزیکی است و در حال حاضر تنها موقعیت این دو گسل مشخص شده است.

طبقه‌بندی بافت خاک مشهد تا عمق ۴۰ متر

وی در خصوص طبقه‌بندی بافت خاک مشهد گفت: برای مدیریت خطر در شهر مشهد، بافت خاک مشهد تا عمق ۴۰ متری تفکیک شده است و به کمک شهرداری و پیمانکاران سازمان‌های مختلف به چهار لایه مختلف تقسیم شده است.

شریفی اظهار کرد: اطلاعات به‌ دست آمده از طبقه‌بندی بافت خاک برای ساخت سازه‌های بزرگ مانند سد و ساختمان‌های بلند بسیار مفید است، اما برای سازه‌های کوچک کاربردی ندارد، اطلاعات موجود از دقت بسیار بالایی برخوردار است و تا ۹۰ درصد با هم همخوانی دارد.

منطقه‌بندی مشهد از نظر احتمال رخداد زلزله

این کارشناس ژئوتکتونیک در سازمان زمین‌شناسی منطقه شمال شرق گفت: به کمک پروژه پهنه‌بندی خطر در شهر مشهد، نقاط با احتمال خطر تخریب بعد از زلزله در مشهد مشخص شده‌اند.

شریفی اظهار کرد: از آنجا که مشهد بیشتر از آبرفت پوشیده شده است، به دست آوردن فرکانس خاک در نواحی مختلف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اهمیت این قضیه از آن جهت است که اگر فرکانس خاک با فرکانس زلزله یکسان باشد، سبب ایجاد پدیده تشدید می‌شود و در نتیجه قدرت زلزله دو برابر شده و سازه‌ها تخریب می‌شوند.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.