شناسایی یک میکروب کمیاب در استریل‌ترین جای زمین

کارشناسان ناسا میکروب کمیاب Tersicoccus phoenicis را که برای ادامه حیات خود به میزان بسیار کمی موادغذایی نیاز دارد، در دو اتاق پاکسازی فضاپیما در مرکز فضایی کندی یافتند.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، محققان نوعی میکروب بسیار کمیاب را در اتاق پاکسازی فضاپیما شناسایی کردند.

به گزارش پایگاه آی تریپل ای، این میکروب کمیاب که Tersicoccus phoenicis نام دارد و برای ادامه حیات خود به میزان بسیار کمی موادغذایی نیازمند است، در دو اتاق پاکسازی فضا پیما واقع در ایالت فلوریدا و آمریکای جنوبی یافت شد.

دراتاق های پاکسازی فضاپیما از انواع مواد شیمیایی، اشعه فرابنفش، روش های میکروب زدایی و نابودکننده مواد مغذی مورد نیاز باکتری ها استفاده می گردد و به همین سبب در این اتاق ها در مقایسه با هر نقطه دیگر از کره زمین، کمترین میزان باکتری و میکروب یافت می گردد. اما میکروب هایی که در این شرایط باقی می مانند معمولا در برابر سایر عوامل مانند حرارت و روش های استرلیزه کردن نیز مقاوم می باشند.

بنابر این ممکن است این میکروب ها و باکتری ها بتوانند در فضا و روی بدنه فضاپیما برای مدتی طولانی به حیات خود ادامه دهند.

روش زندگی میکروب Tersicoccus phoenicis با سایر میکروب های شناخته شده بسیار متفاوت است و تقریبا به هیچ ماده مغذی برای ادامه حیات خود نیاز ندارد.

کارشناسان معمولا اتاق پاکسازی فضاپیما را برای یافتن انواع باکتری و میکروب بررسی می کنند. اهمیت این بررسی ها از این نظر است که اگر روزی گونه ناشناخته ای از حیات در فضا یافت شود، ابتدا آن را با اطلاعات به دست آمده از چندصد نمونه میکروب یافت شده در اتاق های پاکسازی مقایسه می کنند تا مطمئن شوند، از زمین به فضا منتقل نشده باشد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.