شناسایی ۱۷۰ نوع غذای محلی گیلان

فروردین ۱۴۰۳

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی ۱۷۰ نوع غذای محلی در سطح این استان خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از فارس از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، فردین پورهادی در جریان سفر یک روزه خود به آستارا و افتتاح چندین پروژه توریستی و تفریحی به مناسبت هفته دولت در این شهرستان، اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان در راستای اجرایی کردن تکالیف ذاتی خود، شورای ثبت غذاهای محلی را فعال کرده است.

وی افزود: این شورا به منظور حفظ و احیای غذاهای بومی و سنتی ساکنان نقاط مختلف گیلان آغاز به‌کار کرده و تاکنون بیش از ۱۷۰ نوع غذا شناسایی شده و به نوبت در دستور کار این شورا قرار می‌گیرد.

این مسئول، تصریح کرد: شهرستان مرزی و بندری آستارا به سبب واقع شدن در سه راه تلاقی گیلان، اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان، دارای آداب و سنت‌های منحصر به خود است و غذاهای سنتی نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: لَوَنگی ماهی سفید، لَوَنگی مرغ محلی، باستیرما پلو، قورما، چغیرتما، برانی‌پلو و مسمبا، مهم‌ترین غذاهایی می باشند که در ترکیب بعضی از آنها استفاده از یک نوع سس خوش طعم محلی به نام «رب ازگیل» که تنها در آستارا تولید می‌شود، در اولویت قرار دارد.

پورهادی اقدام رستوران‌ها و غذاخوری‌های آستارا برای سرو این غذاهای محلی را ستودنی خواند و تصریح کرد: امیدواریم در دیگر شهرستان‌های استان این روند تداوم یابد.

وی به بهره‌برداری بهینه از صنعت غذایی استان برای جذب توریست و جهانگرد اشاره و یادآور شد: به همین منظور نمایشگاه و جشنواره غذاهای محلی در رشت و دیگر شهرستان‌ها برگزار ‌شده است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.