شناسایی ۲۳۰ بیمار تازه مبتلا به پرفشاری خون در کاشان

۳۱فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در کاشان از شناسایی ۲۳۰ بیمار تازه مبتلا به پرفشاری خون در این شهر خبر داد و گفت: ۹۰۰ نفر نیز بیمار قدیمی بودند که آموزش دیدند.

مروجی در گفت‌وگو با نظام پرستاری اظهار کرد: به کمک ۵هزار نیروی انسانی حدود ۱۵۰ هزار نفر در ۲۶ مرکز غربالگری شدند و عملکرد این مراکز به طور مرتب در طول طرح پایش و ارزشیابی می‌شدند.

وی با اشاره به محدود بودن زمان اجرای طرح ادامه داد: در این طرح مردان مشارکت کمتری داشتند و حدود ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان زن بودند و اغلب شماره کارت ملی را به‌خاطر نداشتند.

مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در کاشان با اشاره به توزیع پرسشنامه در میان مراجعه‌کنندگان برای اطلاع از ابتلا به بیماری‌های پیشین گفت: از ایرادات این پرسشنامه فراوانی پرسش‌ها بود.

مروجی کمبود امکانات و تجهیزات را از دیگر ایرادات وارده به اجرای آزمایشی این طرح برشمرد و افزود: در بعضی مراکز به سبب محدودیت فضای فیزیکی امکان رعایت طرح انطباق(جدا کردن مرد از زن) وجود نداشت.

وی پیشنهاد داد این طرح در ۲ شیفت کاری صبح و عصر اجرا شود و آموزش‌ها به صورت آبشاری به همه ادارات داده شود. همچنین برای آگاه کردن مردم از رسانه‌ها برای آموزش بیشتر استفاده شود و در مراکز دیگر فعالیت‌ها تعطیل شود تا طرح بهتر اجرا شود.

مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در کاشان با بیان اینکه در این اجرای آزمایشی از زیرساخت‌های برنامه پزشک خانواده استفاده شد، ادامه داد: مطالب آموزشی در پورتال قلب سالم (شبکه اجتماعی قلب سالم) گذاشته شد.

مروجی با اشاره به تشریح پروتکل اجرایی برای دانشجویان پرستاری گفت: در این طرح از ۲۰ پرسنل بهداشت خانواده، ۲۰ پرسنل بیماری‌ها، ۲ کارشناس تغذیه، ۱۶ دانشجوی پزشکی و ۵۵ دانشجوی پرستاری استفاده شد.

وی با اشاره به در نظر گرفتن کلینیکی برای ارجاع بیماران شناسایی شده، افزود: در این طرح سامانه ورود آنلاین اطلاعات هم وجود داشت اما در عین حال پیشنهاد می‌شود برای ثبت اطلاعات فرم کاغذی هم وجود داشته باشد.

مجری طرح پایلوت غربالگری فشارخون در کاشان صحبت با شورای اداری، امام جمعه، نصب بنر در سطح شهر و… از برنامه‌های انجام شده برشمرد و افزود: مسئولان ادارات منطقه و حوزه معاونت پژوهشی و ۲۴۵ نمازگزار نیز غربالگری شدند. 

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.