شناسایی ۳ نوع آفت چوب خوار بلوط در غرب کشور

پدیده خشکیدگی درختان بلوط سابقه طولانی در دنیا دارد و در غرب کشور از سال ۸۸ حادث شده است با این حال سه نوع آفت چوب خوار بلوط در غرب کشور شناسایی شده است.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: این پدیده در حال حاضر در ۹ استان زاگرس نشین شیوع پیدا کرد و ۸۰ درصد گونه‌های جنگلی بلوط و ۲۰ درصد سایر گونه‌های جنگلی را تحت تاثیر قرار داد.

 

حسین میرزایی با بیان اینکه پدیده خشکیدگی بلوط ها تاکنون بیشترین سطح را در استان‌های ایلام، کرمانشاه، فارس و دیگر استان‌های حوزه زاگرس داشته است، گفت: ایلام با ۱۰۰ هزار هکتار و چهار محال و بختیاری با هشت هزار هکتار به ترتیب بیشترین و کمترین میزان شیوع این پدیده را دارند.

 

وی با اشاره به اینکه نخستین بار در کشور سه نوع آفت چوب خوار شناسایی شد، افزود: بیماری قارچی زغال بلوط به عنوان موثرترین عامل بیماری شناسایی شد.

 

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ورود ریزگردها، وجود دام مازاد بر مرتع و برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی را از عوامل تشدیدکننده شیوع بیماری بیان کرد.

 

میرزایی به اقدامات جامع پرورشی سازمان جنگل‌ها برای مقابله با این پدیده اشاره کرد و گفت: سال گذشته در یک برنامه جامع با اعتباری افزون بر ۹۰ میلیارد ریال بخشی از این برنامه اجرا شد.

 

این مسئول حفاظت از جنگل‌ها و مراتع مبارزه بیولوژیکی و مکانیکی را یکی از کاربردی ترین روش‌ها برای مبارزه با آفات و پدیده خشکیدگی بلوط ها برشمرد و قطع پایه‌های درختان و خارج و معدوم ساختن درختان آلوده را در بحث کنترل آفات و امراض بسیار مناسب دانست.

 

میرزایی عنوان کرد: با پهنه بندی و تهیه نقشه های صورت گرفته ۳۰۰ هزار هکتار از درختان جنگلی زاگرس مبتلا به خشکیدگی و آفات هستند.

جنگل و مراتع

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.