شنبه آینده؛‌ فرستاده بین المللی امور سوریه در دمشق

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد : اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه ، پس فردا به دمشق سفر می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از دمشق به نقل از این بیانیه، ابراهیمی پیش از ظهرشنبه با ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار و درباره نتایج سفر چند مرحله ای خود به شماری از کشورهای اثرگذار در ارتباط با بحران سوریه از جمله جمهوری اسلامی ایران رایزنی خواهد کرد.
ابراهیمی که علاوه بر تهران، ریاض، آنکارا، بغداد، قاهره و بیروت ؛ هم اکنون به امان سفر کرده است ، از طرح برقراری آتش بس موقت در سوریه همزمان با تعطیلات عید قربان خبر داد .
طرح برقراری آتش بس اخضر ابراهیمی مورد استقبال شماری از کشورهای منطقه و دولت سوریه قرار گرفت ، اما همچنان برخی از گروه های مخالف از جمله گروهک موسوم به ارتش آزاد با آن مخالف می کنند.
در این خصوص روزنامه البعث ارگان حرب حاکم در سوریه امروز نوشت : سفر ابراهیمی به دمشق در حالی صورت خواهد گرفت که شرایط برای متقاعد ساختن همه طرفهای درگیری برای پذیرش طرح آتش بس “مناسب” به نظر می رسد.
به نوشته این روزنامه ، در صورت برقراری آتش بس همزمان با تعطیلات عید قربان در سوریه که از روز جمعه و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت ، می توان گفت:  ابراهیمی اولین گام را برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز و پایان بحران سوریه برداشته است ؛ از این جهت می توان روزهای آتش بس موقت و پایبندی طرفهای درگیر را فرصتی برای محک زدن جدی بودن آنان در توقف عملیات خشونت آمیز تلقی کرد.
البعث همچنین می نویسد درخواست اخضر ابراهیمی از برخی طرفهای بین المللی و منطقه دایر بر خودداری از ارسال سلاح به گروه های مسلح مخالف نظام حاکم در سوریه و همچنین توجه وی به طرح شش بندی کوفی عنان فرستاده سابق سازمان ملل به سوریه ، حاکی از این واقعیت است که  فرستاده سازمان ملل متحد در عملی سازی طرح آتش بس جدی است.
این روزنامه با استقبال از اینکه دیپلمات کهنه کار الجزایری در تلاشهای خود برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز ، اصل حاکمیت سوریه  را درنظر گرفته ، استقبال و تاکید کرده است : دولت سوریه هرگز در مسیر تلاشهای  فرستاده بین المللی مانع تراشی نکرده بود و نخواهد کرد.
گفتنی است، اخضر ابراهیمی در اظهاراتی در بیروت هشدار داده بود ، چنانچه درگیریها در سوریه متوقف نشود ، دامنه آن گریبانگیر همه کشورهای منطقه خواهد شد.


IRIBNews RSS MoreNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.