شنیده شدن صدای دشمن از گلوی رسانه‌های فارسی زبان داخلی!

به گزارش سرویس وبگردی باشگاه خبرنگاران؛ سوریه به عنوان یکی از اعضای مهم خط مقاومت در منطقه این روزها تحت شدیدترین اقدامات تروریستی و روانی قرار دارد و تاوان حمایت خود از مقاومت منطقه را می‌پردازد.

در این بین بسیاری معتقدند جبهه شیطانی دنیا در تلاش است تا انتقام خود از جمهوری اسلامی را از سوریه و مردم مظلوم این کشور بازستاند. با این حال و با توجه به تمام این نکات غیرقابل کتمان هنوز هستند افراد و رسانه‌هایی در داخل کشور که همنوا با امپراتوری رسانه‌ای غرب و کشورهای مرتجع عرب به تضعیف حاکمیت فعلی کشور سوریه می‌پردازند.

این حقیقت که امنیت ملی جمهوری اسلامی ارتباطی مستقیم با وضعیت خط مقاومت در منطقه داشته و از آن متأثر می‌باشد واقعیتی است که به آسانی قابل کتمان نیست. اما در داخل کشور برخی افراد و رسانه‌ها که یا متوجه این واقعیت نبوده و عمق اهمیت آن را درک نمی‌کنند یا خائنانه تلاش می‌نمایند بر خلاف آن اقدام نمایند هنوز وجود دارند.

بررسی عملکرد برخی از رسانه‌های وابسته به جریان اصلاحات و حتی بعضی از سایت‌های نزدیک به چهره‌های مدعی اصولگرایی! در کشور در رابطه با حوادث اخیر سوریه نشان می‌دهد این رسانه‌ها رسماً به تریبون دشمن در داخل جمهوری اسلامی تبدیل شده و با پیگیری خط روانی مورد نظر کشورهای غربی و ارتجاع عرب، تیشه به ریشه امنیت ملی کشور، جهان اسلام و خط مقاومت زده و به تضعیف این جبهه کمک می‌نمایند.

در تازه‌ترین اقدام، علی‌اکبر محتشمی‌پور از فعالان فتنه در سال ۸۸ در مصاحبه با یک هفته‌نامه اصلاح‌طلب کوشید تا با ذکر یک خاطره و ادعای اینکه نظام سوریه به رهبری حافظ اسد دست به کشتاری وسیع در سوریه زده بود، تبلیغات یکپارچه غرب و ارتجاع عرب در راستای جنایتکار نشان دادن نظام فعلی سوریه را به گونه‌ای غیرمستقیم مورد تأیید مجدد قرار دهد!

لزوم تقویت محور تهران – دمشق – بیروت
حسن‌ هانی‌زاده، در همین زمینه در گفتگو با ایران به دلایل حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه و بشار اسد اشاره کرده و می‌گوید: ملت ایران فراموش نمی‌کند که در دوران ۸ سال جنگ تحمیلی مرحوم حافظ اسد رئیس‌جمهور سابق سوریه تنها رهبر کشور عربی‌ای بود که از حقانیت ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله حمایت کرد و در طول جنگ، علیرغم اینکه کشورهای عربی منطقه کمک لجستیکی و مالی به صدام حسین می‌کردند مرحوم حافظ اسد در کنار ایران قرار داشت و به خاطر همین موضوع هم تحت فشار کشورهای عربی بود. هانی‌زاده با تأکید بر اینکه سوریه تنها کشور عربی‌ای است که در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده و در جنگ ۳۳ روزه لبنان، از حزب‌الله حمایت کرده و در طول ۳۰ سال گذشته همواره به‌عنوان یک هم‌پیمان استراتژیک در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار داشت، تصریح کرد: جایگاه سوریه برای جمهوری اسلامی ایران جایگاه کاملاً ممتاز و استراتژیکی است و لذا دفاع از دولت بشار اسد در حقیقت به تقویت محور تهران – دمشق – بیروت کمک می‌کند زیرا الآن یک جبهه قدرتمند با شرکت امریکا، عربستان، قطر، ترکیه و کشورهای اروپایی برای سرنگونی دولت بشار اسد شکل گرفته و از ابزارهای رسانه‌ای، سلاح‌های پیشرفته و کمک مالی به گروه‌های تروریستی برای سرنگونی دولت بشار اسد استفاده می‌کنند تا جبهه ایران و حزب‌الله تضعیف بشود. این کارشناس مسائل سوریه، دفاع از دولت بشار اسد را نه تنها یک وظیفه مربوط به نظام جمهوری اسلامی بلکه به لحاظ اعتقادی، وظیفه تمام ملت ایران دانست و گفت: باید به هر نحوی که شده از دولت بشار اسد حمایت کرد.

سوریه؛ آخرین خط دفاعی در مقابل رژیم صهیونیستی
همچنین محی‌الدین ساجدی، دیگر کارشناس مسائل سوریه در گفتگو با ایران به نقش سوریه در دوران جنگ تحمیلی ۸ ساله عراق علیه ایران اشاره کرد و گفت: در جریان جنگ تحمیلی، سوریه با حمایت از ایران مانع از این شد که جنگ میان ایران و عراق به جنگ میان ایرانی‌ها و عرب‌ها تبدیل شود این اتفاق در حالی صورت گرفت که کشور لیبی چنین موضعی را اتخاذ کرد اما سوریه عنصر فعال در این توازن بود و موجب شد ملت‌های عرب نگاه دیگری به انقلاب ایران و مسئله جنگ پیدا بکنند. ساجدی با تأکید بر اینکه سوریه آخرین خط دفاعی در مقابل رژیم صهیونیستی است خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه در لبنان حزب‌الله و مقاومت اسلامی، علیه رژیم صهیونیستی وجود دارند، منتها سوریه نقش محوری را در برقراری حلقه اتصال بین اعضای مختلف جبهه مقاومت ایفا می‌کند و از این جهت ضربه خوردن به سوریه به معنای وارد شدن ضربه شدید به محور مقاومت خواهد بود. این کارشناس مسائل سوریه در پایان به ارائه گزارش‌ها و تحلیل‌های نادرست درباره سوریه در برخی از رسانه‌های داخلی اشاره کرد و گفت: با عنایت به اینکه برآورد و یا دیدگاه درستی از اوضاع سوریه در دست هیچ‌کسی نیست، متأسفانه برخی‌ها آمال، خواسته‌ها و احساسات خودشان را به جای تحلیل در مسائل سوریه منتشر می‌کنند که این امر سبب می‌شود رویکرد‌های متفاوتی در رسانه‌های داخلی نسبت به اخبار سوریه داشته باشیم. وی افزود: در بحث سوریه باید واقعیت‌ها را دید و نباید واقعیت‌ها را فدای دیدگاه‌های شخصی و گروهی کنیم.

حمایت روزنامه انگلیسی از نوع برخورد اصلاح‌طلبان با موضوع سوریه!

چند روز پیش نیز روزنامه انگلیسی «گاردین» صراحتاً به این مسئله اشاره و از اینکه خبرنگاران برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در داخل ایران، به پیگیری مطالبات کشورهای غربی در زمینه‌های مختلف می‌پردازند، اعلام رضایت کرده است.

گاردین در مطلبی، با اشاره به شرایط خاص کشور سوریه، درباره رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نوشت: «در صحنه بین‌المللی، مسئولان ایران نشان داده‌اند که اراده تزلزل‌ناپذیری در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه دارند اما دقت در فضای رسانه‌ای ایران نشان می‌دهد که این رویکرد قاطع در برخی از رسانه‌ها پیگیری نمی‌شود.

در حالی که برخی رسانه‌ها از رویکرد نظام در این خصوص حمایت می‌کنند اما برخی رسانه‌ها مانند روزنامه شرق و اعتماد دست به انتشار گزارش‌هایی در حمایت از معترضین در سوریه می‌زنند و برخلاف استراتژی که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، این سؤال را از مخاطبان خود می‌پرسند که آیا واقعا ایران طرف درستی را در این میان گرفته است؟!»

به گزارش رجانیوز، ‌این روزنامه انگلیسی در بخش دیگری از مقاله خود، با انتشار بخشی از مصاحبه این سایت با محمدعلی سبحانی، سفیر پیشین ایران در لبنان، ضمن تمجید از رویکرد این رسانه، به نقل از آن نوشته است: «کل جهان در برابر سوریه ایستاده و ما اینجا ایستاده‌ایم در دفاع از سوریه؛ کشوری که متهم به جنایت علیه بشریت است. ما در این زمینه خوب بازی نمی‌کنیم!»

وقتی شرق، وزیر کشور سوریه را می‌کشد!

بررسی عملکرد یک ماهه رسانه‌هایی همچون شرق، اعتماد و خبرآنلاین که مورد تمجید گاردین انگلیسی قرار گرفته‌اند نتایج قابل توجهی از پروژه رسانه‌های داخلی همسو با غرب در ماجرای سوریه را هویدا می‌نماید.

 روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «آماده‌باش در مرزها، درگیری در شهرها، اسد: سوریه درگیر جنگ کامل است» به بحران پدیدآمده بین سوریه و ترکیه پس از سرنگونی «پرواز ۲۲‌ ژوئن» اشاره کرده و فضا را طوری طراحی می‌کند که گویا سوریه بزودی وارد جنگی تمام عیار شده و سقوط می‌کند.

صادق زیباکلام نیز در یادداشتی با عنوان «ترکیه، روسیه و آینده سوریه» در این روزنامه خط فکری ضد مقاومت را تقویت کرده و ضمن بررسی تیرگی روابط میان ترکیه و سوریه چنین پیشنهاد می‌دهد که «در سوریه اسلامگرایان بسیار نیرومند هستند و اگر حکومت اسد در نتیجه جنگ داخلی سقوط کند پیروز میدان، اسلامگرایان خواهند بود؛ نکته‌ای که هم ترکیه، هم روسیه، هم غربی‌ها و هم سایر اعراب به آن واقف‌اند.

بنابراین به نظر می‌رسد که گزینه حفظ رژیم و کنار گذاردن بشار اسد کم‌هزینه‌ترین گزینه‌هاست.» اما روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «دمشق در شوک» ضمن بررسی انفجار مهیب روز چهارشنبه گذشته در ساختمان شورای امنیت ملی دمشق و طی یک رپرتاژ ویژه برای عملیات «آتشفشان دمشق»، مدعی می‌شود که ابراهیم الشعار، وزیر کشور سوریه نیز به همراه سایر مقامات در این انفجار کشته شده است!

 این در حالی است که هیچ منبع رسمی خبر کشته شدن وزیر کشور سوریه در انفجار روز چهارشنبه را تأیید نکرده و بسیاری از منابع ضد سوری نیز وی را جزء زخمی شدگان این حادثه معرفی کردند اما شرق در تهران او را کشته شده حادثه می‌نامد!

روزنامه شرق همچنین به نقل از رویترز بار دیگر در خبری با عنوان «آمادگی اسد برای کناره‌گیری مرحله‌ای از قدرت» مدعی می‌شود که یک روز پس از اینکه نمایندگان روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه جدید پیشنهادی غرب علیه دمشق را «وتو» کردند، سفیر مسکو در پاریس به رادیو فرانسه گفته که بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه قبول کرده است تا به صورت مرحله‌ای از قدرت کناره‌گیری کند.این خبر البته بلافاصله از سوی مقامات سوری تکذیب شد.

روزنامه یا دارالترجمه آثار ضدسوری!

 اما روزنامه اعتماد در تاریخ ۹۱/۴/۱۰ در مطلبی ترجمه شده با عنوان «رویکرد جدید به سوریه» از فرید زکریا مقاله نویس نشریه تایمز می‌نویسد: «باید برای سوریه چه کرد؟ مداخله نظامی غرب به نظر گزینه‌ای دردسرساز است، ولی موقعیت موجود در سوریه یک کابوس انسانی است و طی هفته‌های آتی نیز بی ثباتی بیشتری ایجاد می‌کند. سفر اخیرم به ترکیه و روسیه مرا مجاب کرده که راهی برای حرکت به جلو وجود دارد.

فشار بر حکومت بشار اسد واقعی و فزاینده است. سوریه به لحاظ مالی در مضیقه است و حالا از سوی ترکیه هم با فشار نظامی مواجه شده است.»

روزنامه اعتماد در ادامه مقاله فرید زکریا به موضع روسیه در قبال سوریه اشاره کرده و می‌نویسد که «امریکا دائماً روسیه را به خاطر حمایت از اسد ملامت کرده و معتقد است روسیه به خاطر حمایت از متحدش جان انسان‌ها را قربانی کرده و تجهیزات نظامی ارتش سوریه را فراهم کرده است. بخشی از این ادعا درست است و بخشی از آن هم غلط و البته اغراقش هم زیاد است اما به هر حال اگر هدف ساقط کردن حکومت اسد است، چه درست و چه غلط این چیزها به کار نمی آید. روسیه تنها کشوری است که در سوریه نفوذ دارد، مگر اینکه امریکا بخواهد از ایران کمک بگیرد.»

روزنامه اعتماد که گویا علاقه وافری به ترجمه یادداشت‌ها و مقالات خبرنگاران‌ رسانه‌های ضدسوری دارد همچنین در مقاله دیگری در تاریخ ۹۱/۴/۱۸ با عنوان «چرا ترکیه به جنگ سوریه نمی رود؟» به قلم «په په اسکوبار» از اعضای شبکه تلویزیونی الجزیره ضمن اشاره به ماجرای انهدام جنگنده فانتوم آراف ترکیه توسط نیروی هوایی سوریه و لشکر‌کشی ترکیه به مرزهای این کشور و تهدید ناتو به حمله نظامی به سوریه اشاره کرده و می‌نویسد: «باید انتظار داشت که ارتش نه‌چندان آزاد مخالفان سوری طی چند ماه آتی، اگرنه چند سال آتی، به عملیات خود ادامه دهد.

 نکته کلیدی اینجاست که آیا تأمین‌کنندگان این جنگ همانی می‌مانند که هستند، یا اینکه اردن هم به ترکیه و لبنان اضافه می‌شود. دمشق شاید قدرت کافی را برای هدف قرار دادن بازیگران غربی این ماجرا نداشته باشد. اما مسلماً می‌تواند بازیگران فرعی (اردن، قطر، عربستان سعودی و مسلماً ترکیه) را تحت فشار قرار دهد.»

خوشحالی اعتماد از ارتباط ایران و مخالفان اسد!

جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای ابتدایی شروع بحران و درگیری در سوریه، ضمن اعلام حمایت از انجام اصلاحات توسط بشار اسد، گفت‌و‌گو میان دولت و مخالفان را تنها راه‌حل برون‌رفت از این بحران عنوان و از آمادگی تهران برای میزبانی نشست مخالفان و حکومت سوریه خبر داده بود. این خط‌مشی سیاسی جمهوری اسلامی ایران گویا به مذاق روزنامه اعتماد خوش‌نیامده تا جایی که این روزنامه در تیتری با عنوان «صالحی برای نخستین بار اعلام کرد: از قبل با مخالفان بشار اسد ارتباط داشتیم»

 اوج ذوق‌زدگی خود را از ارتباط ایران با مخالفان اسد نشان می‌دهد، غافل از آنکه وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ترکمنستانی خود مجدداً بر این نکته تأکید کرده بود که «تهران آمادگی دارد تسهیل‌کننده گفت‌وگو بین مخالفان و دولت سوریه باشد. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، اخیراً شخصیتی را به نام آقای علی حیدر در ارتباط با گفت‌وگو با مخالفان حکومت تعیین کرده است.»

رسانه حامی معارضین!

اما فارغ از نوع رویکرد رسانه‌های نشاندار اصلاح‌طلب به موضوع سوریه بررسی عملکرد رسانه‌ای که خود را حامی رئیس مجلس شورای اسلامی می‌داند و البته از بدنه‌ای اصلاح‌طلب تشکیل شده نیز تعجب‌آور است.

خبرآنلاین در گفت‌و‌گویی کاملاً جهت‌دار و هدفمند با حسین شیخ‌الاسلام، سفیر سابق ایران در سوریه، مطالبات درونی خود را در انتخاب تیتر «‌ایران در عالی‌ترین سطح برای بشار اسد پیام فرستاد که نباید کشتار بشود/ این که می‌گویند با معارضین سوری در تماس نیستیم حرف بیخودی است» به رخ مخاطبین می‌کشاند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که شیخ‌الاسلام در این مصاحبه با تأکید بر اینکه «از ابتدای درگیری، در عالی ترین سطح برای جناب بشار اسد پیام فرستادیم که نباید کشتار بشود و اصلاحات باید شروع شود و تأکید کردیم که ما شما را مسئول این اصلاحات می‌دانیم. تماماً از مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه و همچنین انجام اصلاحات توسط اسد حمایت می‌کند اما خبرنگار خبرآنلاین چندین بار تلاش می‌کند تا کشتار حوله و همچنین بخش اعظمی از خشونت‌های سوریه را به گردن دولت و شخص اسد بیندازد.

اما «فردای پس از بشار اسد»، عنوان مقاله اخیر وال استریت‌ژورنال است که خبرآنلاین آن را ترجمه و منتشر می‌کند. در بخشی از این مقاله که سقوط نظام فعلی سوریه را قطعی می‌داند آمده است: «ایالات متحده و متحدان آن در خاورمیانه درصدد برآورد خسارت‌هایی هستند که به راه افتادن ناآرامی‌های فرقه‌ای در سوریه موجب خواهد شد و البته سرایت این مسئله به دیگر کشورهای منطقه. چنین نتیجه‌ای امروز بیش از هرزمان دیگری در سوریه محتمل است.

آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و دوستان عرب آنها متفق‌القول اعتقاد دارند که در شرایطی که مخالفان و شبه نظامیان مسلح بتوانند دولت بشار اسد را کنار بزنند، بی‌شک دمشق و دیگر شهرهای سوریه شاهد ناآرامی‌های فرقه‌ای خواهد بود. در لوای چنین سناریویی، علوی‌های نزدیک به بشار اسد به مناطق تحت کنترل و قبیله‌ای خود در سواحل غربی خواهند رفت و از همانجا نیروهای خود را برای بازاحیای قدرت جمع‌آوری و بسیج خواهند کرد.»

خبرآنلاین در ادامه انتشار مقاله وال‌استریت ژورنال به اظهارات یک مقام امریکایی در رابطه با ضعف دولت سوریه بر تسلط و کنترل مناطقی از این کشور اشاره کرده و عنوان می‌کند که «مناطق بسیاری در سوریه است که دولت کنترل چندانی بر آن نداشته و یا تصاحب اختیار آن کار آسانی است.»

 از نگاه مشترک وال‌استریت ژورنال و خبرآنلاین «حمله شبه‌نظامیان به مقر دولتی سوریه در هفته گذشته که بسیاری از مقام‌های دولتی را شوکه کرد به گمان بسیاری از تحلیلگران نقطه‌عطفی در تحولات داخلی سوریه است. البته هیچ‌کس نمی‌داند که سکان سوریه پس از این تحول به کدام سمت خواهد رفت.»

منبع:روزنامه ایران


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.