شهرداری‌ها در مراکز خرید وسایل بازی کودکان قرار دهند

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : یک روانشناس گفت: کودکان متناسب با سن خود نیازمند یکسری بازی‌های مخصوص می باشند که والدین باید به الزامات آن توجه کنند، شهرداری‌ها و سازمان‌ها نیز باید در اماکن بزرگ از جمله مراکز خرید برای تخلیه هیجانی کودکان وسایل بازی قرار دهند.

علیرضا جعفری در گفت و گو با فارس افزود: بازی سازه‌ای است که مثل سایر هیجانات تعریف دشواری برای آن وجود دارد. همه می دانند که بازی چیست اما تعریف روشنی از آن ندارند زیرا بازی فعالیتی خودبخودی و خودجوش است.

وی افزود: در بازی اهداف بسیاری مطرح است که می‌توان از طریق آن بعضی فعالیت‌ها را انجام داد. به طور مثالً  تمرین مشاغل ، افزایش قدرت جسمی، تمرین عواطف و احساسات.

وی اظهار داشت: به سبب آنکه کودکان قبل از ۱۰ سالگی قدرت تکلم خوبی ندارند از طریق بازی می‌توانند احساساتشان را بروز دهند.

وی افزود: به خاطر خجالتی بودن کودکان زیر ۱۰ سال آنها از بازی و نقاشی برای بیان خواسته‌هایشان استفاده می‌کنند.

این روانشناس گفت‌: ‌بازی درمانی تعاملی بین کودک و بزرگسال آموزش دیده است. بزرگسالان باید مشکلات رفتاری و احساسی کودکان را بشناسند و در رفعش اقدام کنند. لزوم آشنایی با بازی درمانی برای متخصصان بهداشت روانی، والدین، مربیان و قضات برای همین است.

استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به لحاظ علمی بچه‌های زیر ۵ سال به یک ساعت و نیم فعالیت بدنی روزانه نیاز دارند تا قلبشان برای استرس و هیجانات آینده آماده شود.

وی افزود: بچه‌های بالای ۵ سال نیز باید روزانه یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشند البته نباید فراموش کرد که اسباب‌بازی‌هایی که در اختیار کودکان قرار می‌گیرد باید متناسب با سن‌شان باشد.

جعفری اظهار داشت: اتاق‌های بازی درمانی و وسایل متناسب با سن کودکان می‌تواند به تخلیه هیجانات آنها کمک بسیاری کند.

وی با اشاره به لزوم ساخت اسباب‌بازی ویژه کودکان سنین مختلف، گفت: بر این اساس کارخانه‌ها موظف شده‌اند، برای بچه‌های زیر ۶ ماه اسباب‌بازی جدا نشدنی بسازند.تا نسبت به آموزش یک دوره مسائلی که در رشد کودک مهم است اقدام کنند.

این متخصص بهداشت روانی تصریح کرد: در سال اول تولد که کودک در مرحله رشد حسی حرکت است و باید ۵ حسش تقویت شود، نیاز به اسباب‌بازی‌های دارد که در این راستا باشد.

وی افزود: در سال دوم که کودک حالت فعال می‌گیرد و دوست دارد از خود نقشی به جا بگذارد باید از خمیرهای بازی که در بروز احساسات مؤثر است، استفاده شود.

وی افزود: خانواده‌ها باید برای بچه‌هایشان وقت بگذارند هرچند شرایط اجتماعی و اقتصادی مهم است ولی در صورتی که خودشان نمی‌توانند این کار را انجام دهند، باید از متخصصان این حوزه کمک بخواهند.

وی خاطرنشان ساخت: ‌شهرداری‌ها در امور فرهنگی کارهای خوبی انجام داده است، اگر در مراکز خرید بزرگ فضایی را برای بازی درمانی و تخلیه هیجانات کودکان ایجاد کنند، راه هموارتر می‌شود.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.