شهرداری با یک بخشنامه می‌تواند از حوادث گودبرداری‌ها جلوگیری کند

۲۸م آذر ،

به گزارش نوساز به نقل از خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان پانصد و پانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با اشاره به اتفاق ریزش آوار بر اثر گودبرداری در خیابان دماوند اظهار کرد: این اتفاق روز پنج شنبه هفته قبل رخ داد و چند نفر از شهروندان در جریان این اتفاق جان خود را از دست دادند.

وی خطاب به شهردار منطقه ۱۳ که در جلسه حضور داشت، گفت: عصر روز پنجشنبه که خبرنگاران برای اطلاع یافتن از کم و کیف ماجرا با من تماس گرفته بودند، هرچه تلاش کردم نتوانستم شما را پیدا کنم. حتی از طریق بی سیم شهرداری هم دسترسی به شما نداشتیم.

وی تاکید کرد: هنگام بروز این قبیل حوادث دفتر شهرداری باید راسا اطلاعات این موضوع را در اختیار شورای شهر قرار دهد تا ما هم از کم و کیف ماجرا باخبر باشیم نه اینکه آنرا از زبان خبرنگاران بشنویم.

به گزارش ایسنا، مداحی، شهردار منطقه ۱۳ هم دربارهٔ عدم پاسخگویی به تماس‌ها گفت: چون در آن زمان خبرنگاران بسیاری با من تماس می‌گرفتند ترجیح دادم که تلفن همراه خود را پاسخ ندهم و در محل اتفاق حاضر باشم.

مداحی مقصر اتفاق خیابان دماوند را مهندس ناظر دانست و گفت: نیروی انتظامی در محل حاضر بود و کمک بسیاری کرد به طوری که از اتفاق احتمالی دیگری به سبب مجاورت یک مدرسه در آن محل جلوگیری شد. با این وجود چهار نفر زیر آوار ماندند و همگی جان خود را از دست دادند.

لایحه ضوابط گودبرداری در دستورکار قرار دهد

به گزارش ایسنا، علیرضا دبیر، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم تاکید کرد که کمیسیون عمران به عنوان قلب تپنده شورا در این موضوع، هرچه زودتر لایحه ضوابط گودبرداری را در دستور کار خود قرار دهد .

وی همچنین پیشنهاد داد که مرکز، شرکت یا سازمانی برای نگهداری پل ها و معابر در شهرداری تهران تشکیل شود تا بودجه نگهداری از طریق این مرکز هزینه شود.

شهرداری به حرمت جان شهروندان بخشنامه‌ای برای گودبرداری صادر کند

معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم ضمن تسلیت به خانواده اتفاق دیدگان گودبرداری غیراصولی اخیر از وقوع این اتفاق در پایتخت ابراز تاسف کرد و گفت: کمیسیون عمران در جلساتی به بررسی لایحه ضوابط گودبرداری پرداخته است اما این لایحه نیازمند پیوست‌هایی است که در دست تهیه است.

وی از شهرداری تهران درخواست کرد که تا زمان به سرانجام رسیدن تصویب این لایحه، تدبیری برای جلوگیری از گودبرداری‌های غیراصولی بیاندیشد و به حرمت جان شهروندان بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کند.

چمران هم با بیان اینکه راه‌حل‌های جلوگیری از حوادث گودبرداری مشخص است، این موضوع را تایید کرد که با صدور بخشنامه‌ای از سوی شهرداری که نقش حاکمیتی دارد می‌توان برای این مساله چاره‌ای اندیشید.

وی ادامه داد: کمیسیون عمران در حال بررسی روشی است که بتواند از نقش حاکمیتی شهرداری برای مقابله با حوادث گودبرداری غیراصولی استفاده کرد.

«زلزله»، تنها چاره هماهنگی مسئولان

به گزارش ایسنا، حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران هم ضمن ابراز تاسف از اتفاقات هفته قبل در جریان گودبرداری غیراصولی اظهار کرد: این اتفاقات حاصل بی توجهی همه مسئولان به بافت‌های فرسوده است.

وی ادامه داد: ظاهرا تنها چاره هماهنگ شدن مسئولان با یکدیگر، وقوع زلزله است! وگرنه هر روز شاهد این قبیل حوادث خواهیم بود و منتظر می‌مانیم تا جایی تخریب شود و سپس آتش‌نشانی برای نجات جان اشخاص زیر آوار اقدام کند.

وی به گودبرداری که چندی پیش در خیابان کمیل انجام شد هم اشاره کرد و گفت: هنگامی که چند پلاک فرسوده مجاور به تجمیع رضایت نمی‌دهند، در نتیجه یک پلاک آغاز به ساخت و ساز می‌کند و خانه فرسوده کنار آن که احتمال دارد با ترمز یک تریلی فرو بریزد، دچار حوادث ناشی از گودبرداری می‌شود.

بیادی پیشنهاد داد که کمیسیون عمران بر روی راه حل جلوگیری از این اتفاق کار ویژه‌ای انجام دهد و از این ماجرا با یک تذکر در صحن شورای شهر نگذریم.

به گزارش ایسنا، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم با اشاره به اهمیت مساله جان شهروندان پیشنهاد داد که دربارهٔ اتفاق اخیر گودبرداری غیراصولی، شهردار منطقه ۱۳ گزارش مکتوبی به شورای شهر ارائه کند تا اعضای شورا به نمایندگی از مردم تهران آنرا بررسی کنند.

مسجدجامعی هم تاکید داشت که نباید از کنار این اتفاق به سادگی بگذریم.

کوتاهی شهرداری در زمینه ارائه لایحه ضوابط گودبرداری

به گزارش ایسنا، با این وجود خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران اعتقاد داشت که مهندس ناظر متولی کیفیت ساخت و ساز است و گفت: شهرداری تنها در قبال حوادث ناشی از ساخت و سازهای بدون پروانه مسئولیت دارد چرا که جلوی این فعالیت‌های عمرانی را نگرفته و در نهایت اگر به اتفاق‌ای منجر شود باید پاسخگو باشد.

وی گفت: اینکه هر اتفاقی رخ می‌دهد انگشت اتهام را به سمت شهرداری یا مهندس ناظر بگیریم منطقی نیست، بلکه باید این حوادث مورد به مورد بررسی شود.

دانشجو در عین حال به کوتاهی شهرداری در زمینه ارائه لایحه ضوابط گودبرداری اشاره کرد و گفت: تا کنون دو بار برای تدوین این لایحه به شهرداری مهلت داده‌ایم اما از این مهلت‌ها قبل و هنوز شهرداری لایحه یاد شده را مطابق درخواست شورای شهر و با اعمال اصلاحات لازم ارائه نکرده است.


آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.