شهرهای تحت پوشش نسل سوم

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

ایرانسل با خارج شدن از پوشش آزمایشی نسل سوم، امواج ۳G را بر سر تهران و سایر استان‌های کشور می‌گستراند و همراه اول هم خدمات خود را در چهار شهر برای تست شبکه آغاز کرد.

پایان مدت زمان انحصار پروانه رایتل در مرداد ماه زمینه‌ای برای ارائه مجوز به اپراتورهای دیگر ارتباطی در زمینه خدمات نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی فراهم کرد البته پیش از پایان یافتن این انحصار، ایرانسل موفق به دریافت مجوز اولیه برای تست شبکه نسل سوم خود شده بود.

همراه اول نیز همپای اپراتور دوم ارتباطی موفق شد تا در هفته دولت مجوز ارائه خدمات این نسل را دریافت کند اما منوط به اینکه پیش از راه‌اندازی سراسری خدمات، تستی از شبکه خود به شکل سراسری داشته باشد.

ایرانسل نیز با دریافت مجوز نهایی برای شروع خدمات سراسری نسل سوم، دایره تست خود را که شامل دانشگاه‌های تهران، شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، الزهرا، تربیت مدرس، ساختمان‌های نهاد ریاست‌جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات می‌شد، بسط داد و عملا مجوز بهره‌برداری تجاری از خدمات ۳G و بالاتر را دریافت کرد.

اکنون بسیاری از نقاط تهران زیر بار امواج نسل سومی ایرانسل است و مشترکان می‌توانند نشانه‌های H+، ۳G و H را روی آنتن موبایل‌های خود که نشاندهنده چنین موضوعی است، مشاهده کنند.

همراه اول هم که نوسازی شبکه خود را طبق گفته مدیر عاملش در تبریز، بندرعباس، تهران، بوشهر، کیش، قشم و عسلویه انجام داده است، پایلوتش را در برخی نقاط تهران، تبریز، اصفهان و اهواز انجام می‌دهد.

در حال حاضر برخی مشترکان همراه اولی در تهران، با علامت نسل سوم روی آنتن گوشی خود مواجه می‌شوند که این نشان از پوشش امواج نسل سومی این شرکت در آن منطقه است.

اما همانطور که گفته شد، همراه اول هنوز وارد خدمات‌دهی تجاری نشده و بر این اساس مشترکانی که از پیش، بسته‌های دیتا را خریداری کرده باشند می‌توانند طبق دستورالعمل همان بسته از خدمات نسل سوم استفاده کنند در غیر اینصورت برای استفاده از اینترنت نسل سوم باید بسته یک ماهه‌ای را تهیه کنند.

اکثر تهرانی‌هایی که گوشی‌شان قابلیت پشتیبانی از نسل سوم را داشته باشد، حداقل برای یک بار هم که شده با علامت این نسل روی آنتن خود مواجه شده‌اند هرچند ممکن است به شکل مداوم شاهد برقراری این ارتباط نباشند زیرا شبکه اپراتورها در حال توسعه در تمامی نقاط است.

مشترکان همراه اول و ایرانسل برای استفاده از خدمات نسل‌های جدید ارتباطی (۳G) نیازی به تغییر سیم‌کارت ندارند و تنها باید مُد شبکه ارتباطی خود را در صورتیکه به شکل اتوماتیک به نسل‌های بالاتر متصل نشدند، دستی بر روی نسل سوم قرار دهند.

تقاضا برای سیم‌کارت رایتل کاهش می‌یابد

 رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت گفت: ارائه خدمات نسل سوم از سوی همراه اول و ایرانسل بدون تعویض سیم‌کارت مشترکان، می‌تواند موجب کاهش تقاضا برای رایتل شود.

افشار فروتن لاریجانی، درباره تأثیر خدمات نسل سوم بر بازار عرضه و تقاضای سیم‌کارت اظهار کرد: با ورود تکنولوژی‌های جدید در شبکه‌های ارتباطی، فضا برای فعالان سابق رقابتی‌تر می‌شود و قطعا با این رقابت شاهد ارتقای کیفیت خدمات خواهیم بود.

وی عنوان کرد: به عقیده من آنچه که برای کاربران و مردم در زمینه خدمات نسل سوم مهم و جذاب به نظر می‌رسد، خدمات تصویری است که در حال حاضر به دلیل نبود پیوست فرهنگی جلوی عرضه آن را گرفته‌اند.

او خاطر نشان کرد: ارائه خدمات تصویری تنها دلیل راه‌گزینی رایتل در بازار ارتباطی بود اما اکنون که همراه اول و ایرانسل نیز بدون تغییر سیم‌کارت مشترکان خود وارد خدمات‌دهی این نسل شده‌اند، قطعا موجب تأثیر در بازار تقاضای رایتل می‌شوند.

فروتن گفت: زمانیکه نسل سوم در تمامی اپراتورها وجود دارد، مشترکان نیاز به خرید سیم‌کارت اپراتوری که تا قبل نسل سومی بوده ندارند و از این جهت تقاضای بازار آن اپراتور کاهش می‌یابد.

رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت ابراز کرد: البته رایتل هم می‌تواند با ارائه سرویس‌ها و خدمات بیشتر و جذاب‌تر، بازار خود را حفظ کند. در واقع تمامی اپراتورها با توجه به اینکه اینترنت پرسرعت یکی از مقوله‌های نسل سوم است ناگزیر به ارائه خدماتی هستند که رقابت‌پذیر باشد.

وی درباره میزان تقاضای فعلی سیم‌کارت‌های همراه اول و ایرانسل نیز گفت: تغییری را در بازار این دو اپراتور شاهد نبودیم زیرا بحث نسل سوم جدید است و باید صبر کرد تا پوشش این اپراتورها در کشور سراسری شود ولی میزان تقاضا برای اپراتور سوم (رایتل) با توجه به فعالیت‌های رسانه‌ای همراه اول و ایرانسل قطعا تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

— .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.