شهر ری از تهران جدا می‌شود؟

نا به شواهد تاریخی، ری به عنوان مولود پایتخت کشورمان در چند قرن اخیر تحولات فراوانی را پشت سر گذاشته است و حالا مطرح شدن جداسازی شهر ری از تهران و تشکیل فرمانداری ویژه برای آن، باز هم “ری” را در صدر اخبار رسانه‌های کشور قرار داده است.

به گزارش ایسنا، وزیرکشور در حالی روز پنجشنبه از ارتقای فرمانداری ری به فرمانداری ویژه و پیگیری مقدمات لازم جهت تشکیل شهرداری مستقل به عنوان دو هدیه سفر رئیس جمهور و دولت به این شهرستان خبر داد که موضوع جداسازی ری از تهران، اواسط سال ۸۹ هم در صدر اخبار قرار گرفت.

مسئولان استانداری در آن سال اعلام کرده بودند که جداسازی ری از تهران بزودی ابلاغ می‌شود که این اظهارات در آن دوره با واکنش اعضای شورای شهر تهران مواجه شد و هر یک از نمایندگان مردم پایتخت به نحوی مخالفت خود با جداسازی ری از تهران را اعلام کردند.

مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران ـ در آن زمان جداسازی ری از تهران را آغاز یک فاجعه توصیف کرده و گفته بود که جداکردن ری از تهران مانند جدا کردن یکی از استان ها از کشور است.

احمد مسجد جامعی ـ عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران ـ هم این طرح را مقدمه تجزیه پایتخت دانسته و خواستار انجام کار کارشناسی بیشتر در این زمینه شد.

محمدعلی نجفی، حمزه شکیب و حسن بیادی هم از دیگر مخالفات جدی طرح جداسازی ری از تهران بودند.

اما در حالی که تصمیم اولیه دولت، تهیه طرح جداسازی ری از تهران و ارسال به مجلس برای تصویب بود، این موضوع مسکوت ماند تا اینکه هم‌اکنون و در قالب یکی از مصوبات سفرهای استانی رییس جمهور این موضوع دوباره در دستور کار قرار گرفت و رییس جمهوری وعده جداسازی ری از تهران را داد.

تمدن: «فرمانداری ویژه» در ری تاسیس می‌شود

مرتضی تمدن ـ استاندار تهران ـ روز شنبه در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها با اشاره به اینکه مقدمات جداسازی شهرری از شهرداری تهران از امروز شنبه آغاز شده است، گفت: نیازی به توافق با شهرداری تهران نیست.

تمدن با اشاره به اینکه برای شهرستان ری، تاسیس «فرمانداری ویژه» ابلاغ شده است، توضیح داد: شهرری شورا و شهرداری مستقل خواهد داشت و مقدمات جداسازی این شهرستان از شهر تهران از همین امروز آغاز می‌شود.

دانشجو: تهران تجربه خوبی از تکه تکه شدن ندارد

به گزارش ایسنا، مخالفت اعضای شورای شهر با طرح دوباره این موضوع، دور از ذهن نبود.

خسرو دانشجو ـ سخنگوی شورای شهر تهران ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تهران تجربه خوبی از تکه‌تکه شدن ندارد، گفت: همان کسانی که به دنبال استقلال مدیریت شهری شهر قدس بودند، اکنون خواهان بازگشت این شهر به مجموعه مدیریت شهری پایتخت هستند.

وی با اشاره به اینکه برابر مستندات بودجه‌ای شهرداری تهران، مجموع هزینه‌کرد شهرداری در شهرری بیش از میزان درآمدهای این منطقه است، گفت: به این ترتیب شهروندان ساکن شهرری، در صورت جداسازی این منطقه از تهران متضرر می‌شوند.

وی ادامه داد: ممکن است با پیش‌بینی سرفصل‌های جدید بودجه‌ای و درآمدی، پیشنهاد جداسازی ری از تهران، قابل بررسی باشد؛ اما این تصمیم با توجه به تاثیر و تاثر شهرها از یکدیگر و ضرورت مدیریت یکپارچه و منسجم در امر مدیریت شهری، باز هم تصمیم صحیحی به نظر نمی‌رسد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به تجربیات قبلی این حوزه همچون جداسازی اسلامشهر و شهر قدس از تهران، اظهار کرد: همان کسانی که به دنبال استقلال مدیریت شهری شهر قدس بودند، اکنون خواهان بازگشت این شهر به مجموعه مدیریت شهری پایتخت هستند.

دانشجو در عین حال به اثر مثبت روانی که استقلال ری از تهران برای ساکنان شهرری به دنبال خواهد داشت، اشاره کرد اما گفت: این اثر مثبت کوتاه مدت خواهد بود و پس از مدتی شاهد مشکلات فراوان مدیریتی در زندگی ساکنان شهرری خواهیم بود و مطمئنا مدیران کلان در آینده ناچار می‌شوند که به نحوی تهران و ری را دوباره به هم پیوند بدهند.

وی با اشاره به اینکه تهران تجربه خوبی از تکه‌تکه شدن ندارد، اظهار کرد: کسانی که به دنبال جداسازی ری از تهران هستند، باید امکانات و فرصت‌هایی که این تصمیم برای مردم به همراه دارد را تشریح و تبیین کنند. در این صورت خواهیم دید که در کنار یک مزیت و اثر مثبت، ده‌ها اثر منفی دیگر به وجود می‌آید که آثار مثبت این تصمیم را خنثی می‌کند.

حسن بیادی ـ نایب‌رییس شورای شهر تهران ـ هم روز شنبه به این اقدام واکنش نشان داد و در گفت‌وگویی تاسیس شهرداری مستقل در شهرستان ری را به نفع مردم ندانست، گفت: موضوع جداسازی ری از تهران، در اولین فرصت در شورای شهر بررسی می‌شود هرچند در این باره مشورتی با شورا نشده است.

وی در عین حال اظهار کرد:‌ اگر جدایی ری از تهران بر اساس نظر رئیس‌جمهور باشد و تصویب شود شورا به قانون تمکین می کند.

بیادی که خود متولد شهری ری است، گفت: مردم شهرری خود نیز تمایلی به جدایی از تهران ندارند.

محمودی: ری، پس از انتخابات آینده شورای شهر مستقل می‌شود

وزیر کشور مستقل شدن شهر ری از تهران را اعلام کرده است

به گزارش ایسنا، بیادی در حالی از بررسی جداسازی ری در شورای شهر تهران خبر می‌دهد که استاندار تهران صراحتا اعلام کرده که اجرای این طرح نیازی به توافق با شهرداری تهران ندارد.

محمدرضا محمودی ـ معاون عمرانی استاندار تهران ـ هم با اشاره به مژده رئیس جمهور مبنی بر جدا شدن شهرستان ری از تهران، به ایسنا گفت: این شهرستان پس از انتخابات آینده شورای شهر و با تشکیل شورای جدید، مستقل خواهد شد.

محمودی اعلام کرده که جدا شدن شهرستان ری از تهران، تقاضای شهروندان این شهر از رئیس جمهور بود که ایشان نیز موافقت کرده و به زودی این شهرستان از تهران جدا می‌شود.

معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه پس از انتخابات آینده شورای شهر، با انتخاب شورای مستقل، شهر ری از تهران جدا شده و شهردار و فرماندار جداگانه‌‌ای خواهد داشت، گفت: وزیر کشور نیز مستقل شدن شهر ری از تهران را اعلام کرده است.

محمودی تصریح کرد: با جدا شدن شهرستان ری از تهران و تشکیل شورای شهر مستقل، دسترسی شهروندان این شهر به مسئولان به راحتی انجام می‌شود و مشکلات و مسائل را در زمان کمتری پیگیری و به نتیجه می‌رسانند.

واکنش مجلسی‌ها به جداسازی شهر ری از تهران

محمد اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جداسازی ری و تهران ممکن است تا مدتی مشکلاتی را به بار بیاورد، گفت: اگر بحث تفکیک کامل تهران و ری باشد، باید وظایف هر دو با دقت بیشتری مشخص شود.

وی با اشاره به بحث تخلیه زباله در کهریزک، پالایشگاه گاز و بهشت‌زهرا(س) در شهر ری، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کارهای تهران در شهر ری انجام می‌شود؛ همچنین شهر ری نیز از تهران بهره‌هایی می‌برد که این امر ممکن است تا مدتی مشکلاتی را به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه هر طرحی معایب و محاسن خاص خود را دارد، بیان کرد: در دوره هشتم مجلس نیز این بحث با استانداری مطرح بود و اینکه ری نماینده جداگانه در مجلس داشته باشد که به دلیل کم بودن فرصت این امر اجرایی نشد.

کوثری با تاکید به اینکه دولت باید بر روی این موضوع کار کارشناسی انجام دهد افزود: با توجه به اینکه مردم شهرری نیز به دنبال این مساله بودند، امیدواریم که این استقلال به پیشرفت شهر ری کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین درباره معایب این طرح برای شهر ری، اظهار کرد: با توجه به اینکه تابحال کمک‌هایی از سوی شهرداری تهران به شهر ری می‌شده است، از این پس این مبلغ باید به صورت داخلی در شهرری فراهم شود؛ البته حتما پیش‌بینی‌هایی برای این موضوع نیز شده است که ما به فال نیک می‌گیریم.


JazabNews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.