شهید چمران مردی جنگجو از دیدگاه فرماندهان

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا ، ‘علی آشوری’ از رزمندگان عضو تیم شهید چمران که در دوران چند ماهه جنگ های نامنظم در جنوب کشور بوده است، می گوید: چمران مطیع حضرت امام و در رکاب ایشان یک سرباز تمام عیار بود.

وی اظهار می دارد: ما به هر برهه‌ای از فعالیت‌های شهید هم نگاه می کنیم، با همین نکته برخورد می کنیم؛ بطور مثال جنگ های کردستان در مقابل منافقین ضد انقلاب که چمران در آنجا شگفتی آفرید و تقریبا تمام خطراتی که انقلاب مان را تهدید می کرد، در ریشه خشکانید.

آشوری ادامه می دهد: پس از شروع جنگ نیز این وضعیت کاملا قابل مشاهده بود، شهید چمران در آن زمان هم به خوزستان رفت و با شجاعت غیرقابل وصفی ابتدا ماشین جنگی دشمن را متوقف و سپس آن را مجبور به عقب نشینی کرد.

وی با بیان اینکه نقطه اتکای تفکر شهید چمران بر اساس اعتقاد ، التزام به حضرت امام ، انقلاب اسلامی و دفاع از مملکت اسلامی استوار بوده است، می گوید: ثمره و محصول مجاهدت ها شهید چمران است .

سردار سرلشکر ‘سید‌یحیی صفوی’ مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا نیز با اشاره به حضور ایشان در لبنان و مقابله با دشمن صهیونیستی، می گوید: شهید چمران با حضور هشت ساله در لبنان در مسیر مقدس مبارزه با دشمن صهیونیستی، منشأ خدمات برجسته‌ای بود و در حقیقت می‌توان او را از پایه‌گذاران حرکت‌های اسلامی و مسلحانه‌ای دانست که به مقاومت و پیروزی لبنان در جنگ ۳۳روزه و حتی اسلامی شدن حرکت فلسطینیان در داخل سرزمین‌های اشغالی و شکل‌گیری مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی در آن کشور شد.

وی ادامه می دهد: این شهید بزرگوار با برخورداری از درک عملیاتی و اشراف نسبت به تاکتیک‌های جنگی به خوبی می‌دانست که یک سازمان چریکی را چگونه باید راه‌اندازی کند و با اتخاذ شیوه‌های جنگ چریکی، توازن قوا را در جنگ‌ها از میان بردارد.

صفوی با تشریح ابعاد شخصیتی شهید چمران، عرفان ، خلوص، خضوع ، تواضع ، شجاعت و رشادت اظهار می دارد: چمران تحصیل‏ کرده‏ای بود که دکترای خود را از آمریکا گرفت و بعد راهی لبنان شد، ایشان روح بسیار لطیف، حساس و عرفانی داشتند که برآمده از اخلاص و خودسازی بود.

وی ادامه می دهد: شناخت مقدماتی من از این شهید بزرگوار به سال‌های قبل از انقلاب در جنوب لبنان بر می‌گردد و ولی شناخت کامل من از جنگ کردستان بود و در خدمت ایشان چند عملیات نظامی در کردستان داشتیم.

امیر ‘سید علی محرابی ‘، فرمانده ارشد ارتش در جنوب غرب کشور نیز می گوید: شهید چمران می توانست زندگی با موقعیت بسیار خوبی داشته باشد اما ترجیح داد که سلاح به دست گیرد و در صحنه مبارزه و مقابله با استکبار، با دشمنان اسلام به نبرد برخیزد.

وی با اشاره به حضور شهید چمران در مصر، لبنان و آموزش های عقیدتی و نظامی، تصریح می کند: این شهید در لبنان به جنگ و ستیز با رژیم صهیونیستی پرداخت و درس فراموش ناشدنی و سهمگینی به آنها وارد ساخت .

امیر محرابی، ادامه می دهد: در روزهای سخت انقلاب، معاندان، تجزیه طلبان و ایادی در گوشه و کنار جهت ساقط کردن نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی می کردند که شهید دکتر چمران با آنها به مبارزه پرداخت.

وی با بیان اینکه دکتر چمران با حضور در پاوه به همراه سرلشکر شهید فلاحی به آزادسازی این شهر از لوث منافقان و معاندان پرداختند، می گوید: زمانی که پاوه در محاصره دشمن بود مردم و پاسداران در حال اضمحلال بودند و مشکلاتی به وجود آمد اما بارقه امید با حضور این شهید در پاوه بر دل نشست و به فرمان امام با جسارت و بزرگی، این معاندان و دشمنان را شکست داد و ملت ایران اسلامی مدال افتخاری بر سینه ایشان آویختند.

۲۶ مرداد مصادف با روز پنجشنبه سالروز آزادی سازی شهر پاوه است.

اجتمام **۹۰۲۲**۱۳۴۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۶۸۷۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.