شوالیه‌های اقتصادی ایران را بشناسید+عکس

مشرق، مدتی است اخباری از انتخاب برخی مدیران بانکی بخش خصوصی به عنوان شوالیه های اقتصاد ایران و اعطای نشان شوالیه به آنها منتشر می شود؛ خبری که روابط عمومی بانک های متبوع آن مدیران با استفاده از ارتباطات رسانه ای خود سعی بلیغی در آب و تاب دادن به آن دارند اما بررسی ها حکایت از واقعیت های دیگری دارد.

چند سال پیش کنفرانسی با عنوان “کنفرانس برند” در تهران برگزار شد که در آن قرار بود از برترین برندهای ایرانی تقدیر و نام آنها ثبت شود. بعد از مدتی مشخص شد که شرکت برگزار کننده این کنفرانس، با گرفتن پول های کلان از این برندها، نام آنها را در فهرست برترین ها قرار داده است!

برگزاری این گونه کنفرانس ها با اعطای نشان های برتر مدتی است که در کشور رایج شده و اتفاقا دریافت کنندگان این نشان ها نیز با سوء استفاده از آنها، تلاش می کنند در تبلیغاتشات از این نشان ها استفاده کرده و آن را ملاکی برای برتری خود معرفی کنند.

این روش سوء استفاده حتی در نشان های مدیریتی نیز رایج شده، به طوری که نشان های مدیریتی ISO  که تنها به  عوامل محیطی فعالیتهای تولیدی مرتبط و برای تولیدکنندگان سطح پایین نیز قابل دریافت است، نشانی مهم جلوه داده می شود.

اخیرا یکی از نشریات زرد داخلی نیز در اقدامی مشابه اقدام به معرفی شوالیه اقتصادی کشور کرده است. در این اقدام، نشریه مذکور با گرفتن مبلغی نه چندان زیاد، مدال هایی را طراحی کرده و با اعطای آنها به مدیران بانکی، از این افراد به عنوان شوالیه اقتصادی ایران یاد کرده است.

این اقدام در حالی است که افراد دریافت کننده این نشان، مدیران بانک یا موسسات مالی هستند که در اداره موسسه تحت نظارتشان یا موفق نبوده اند و این روزها حال و احوال مناسبی ندارند و این مسئله را می توان در میزان سودهای تقسیمی در مجامع امسال ببینید .

یکی از دریافت کنندگان این نشان، کسی است که با وجود تلاش های فراوان و سابقه اش در بانک مرکزی، هنوز نتوانسته مجوز ارتقای موسسه اش به بانک را دریافت کند. حتی شنیده شده علت مقاومت بانک مرکزی برای صدور این مجوز، حضور او در این موسسه است.

یکی از بانک های دریافت کننده این نشان نیز بانکی است که در سال گذشته حدود یک میلیارد تومان سود به اعضای هیات مدیره پرداخت کرده است. پرداخت این میزان پاداش برای یک بانک آن هم در شرایطی که اوضاع اقتصادی مناسبی ندارد، تعجب آور است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.