شورای امر به‌ معروف و نهی از منکر فارس، اصفهان و یزد تشکیل شد

لزوم توجه به برنامه‌ریزی و ترسیم مسیر حرکت، فرهنگ‌سازی مناسب در راستای معطوف کردن توجه گروه‌های مختلف جامعه و راهکارهای عملیاتی کردن برنامه‌های امر به معروف و نهی از منکر با هدف پیشگیری از آسیب‌هایی که در ابعاد مختلف جامعه را تهدید می‌کند، در اولین نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر استان‌های فارس، اصفهان و یزد مطرح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) از شیراز، در جلسه شورای امر به معروف و نهی از منکر استان‌های فارس، اصفهان و یزد که در شیراز برگزار شد، حجت‌الاسلام محمد مهاجر معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، امر به معروف و نهی از منکر را امری عقلی قلمداد و با تاکید بر این‌که «این فرایض به مسلمان و شیعه اختصاص ندارد» آنها را لازمه یک زندگی مناسب دانست.

وی گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات موجود در جامعه حل می‌شود، کار فرهنگی و ارشاد، آینده سازی برای بچه‌ها است، باید این فضا را بیابیم و آماده کنیم.

این مسوول فرهنگی جواب گرفتن در امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند تکرار دانست و گفت: کار ارشاد پایش است، باید صبور بود و پایش را توسط گروه‌های مختلف انجام داد، به عنوان مثال یک کتاب قبل از چاپ از فیلترهای مختلف می‌گذرد اما پس از انتشار مشکلاتی را می‌بینیم که ناشی از پایش کتاب توسط نیروها و گروه‌های محدود بوده است.

مهاجر تصریح کرد: اگر پایش به‌دقت انجام شود نیاز نیست یک اثر فیلم یا نمایش در نیمه راه اجرا و عرضه جمع‌آوری یا متوقف شود.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر وزارت ارشاد نیز گفت: تشکیلاتی را به عنوان شورای احیای امر به معروف و نهی از منکر راه‌اندازی کردیم ضمن اینکه نگاه ما در این امر، پلیسی نبوده، بلکه نهادینه کردن این ارزش در سازمان است.

حسین حاجی رمز توفیق در ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را توجه به بافت فرهنگی، اجتماعی و بومی هر منطقه دانست و گفت: فارس، یزد و اصفهان قابلیت بالا و منحصر به فردی در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری دارند بنابراین باید در این زمینه هم شاخص باشند.

حاجی با بیان این‌که «اگر به صورت جدی به ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر توجه شود بسیاری از آسیب‌ها شناسایی و مشکلات حل می‌شود» گفت: مشارکت با نهادهای همسو، بهره‌مندی از قابلیت‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای ستاد از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌ها است.

این مقام فرهنگی اضافه کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی ۱۸۰ نفر از بانوان در گروه‌های ۲۰ نفره که می‌توانستند مروج این امر باشند به عنوان یک مدل و سرباز استراتژیک ساماندهی شدند تا نسبت به ترویج فریضه امر به معروف اقدام کنند.

مدیرکل ارشاد اسلامی فارس نیز با بیان این‌که «باید در تمام آثار و تولیدات فرهنگی جریان‌سازی مثبت با هدف ترویج امر به معروف و نهی از منکر انجام شود» بهره‌گیری صحیح از فرصت‌های فرهنگی با زبان هنر فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را مورد تاکید قرار داد.

احمد همتی‌بوشهری ضرورت مخاطب‌شناسی به منظور ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را یکی از اولویت‌ها برشمرد و با بیان این‌که «نقشه راهبردی ترویج امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان‌ها و مناطق مختلف متفاوت است» گفت: کارهای فرهنگی دیربازده است اما نتایج آن بسیار تاثیرگذار است.

مدیرکل ارشاد فارس ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را فرصتی طلایی دانست و لزوم داشتن درایت برای استفاده از آن را یادآور و متذکر شد: در تولید آثار فاخر فرهنگی به گونه‌ای عمل شود که مردم نیز به عنوان اصلی‌ترین عامل ترویج امر به معروف و نهی از منکر نسبت به این امر توجه جدی‌تری نشان دهند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.