شورای امنیت هنوز درباره عملکرد حافظان صلح در لبنان به اجماع نرسیده است

شورای امنیت همچنان درخصوص عملکرد هیات حافظان صلح سازمان ملل در جنوب لبنان اختلاف نظر دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل در نشست غیرعلنی سه‌شنبه شب شورای امنیت درخصوص این هیات حافظان صلح سازمان ملل موسوم به یونیفل که حکم ماموریتش قرار است در پایان ماه جاری میلادی تمدید شود، بر لزوم یک حکم جدید تاکید کرد.

اما کرافت با راه بسیار دشواری مواجه است چرا که اکثر اعضای شورای امنیت از ادامه حکم کنونی هیات حافظان صلح سازمان ملل در جنوب لبنان حمایت می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر حفظ قدرت بالای نیروها، به صورت کتبی از شورای امنیت خواست تا این حکم را برای ۱۲ ماه دیگر تمدید کند.

هیات حافظان صلح یونیفل” برای نظارت بر خروج نیروهای اسرائیلی پس از حمله ۱۹۷۸ میلادی ایجاد شد. این هیات پس از جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی میان اسرائیل و حزب‌الله گسترش یافت تا نیروهای حافظ صلح بتوانند در امتداد مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی مستقر شوند و به نیروهای لبنانی برای گسترش حوزه اختیارات خود تا جنوب کشورشان برای نخستین بر طی دهه‌های اخیر کمک کنند.   

گونتر سوتر، معاون سفیر آلمان در سازمان ملل در این نشست گفت: تنش‌های اخیر و خطر تشدید آنها بر اهمیت حضور هیات حافظان صلح در این منطقه تاکید دارد. واقعیت سیاسی جدید از زمان انفجار مرگبار هفته گذشته در بندر بیروت این مساله را مهم‌تر از قبل می‌کند.   

وی افزود: حکم هیات یونیفل همچنان از اهمیت بسیاری برخوردار است. کاملا مشخص است که این هیات نهایت تلاش خود را می‌کند. در نتیجه ما باید کاملا از این هیات در ماموریت کنونی‌اش حمایت کنیم و آن را تقویت کنیم و امیدواریم که شورای امنیت بار دیگر حمایت متفق‌القول خود از این هیات مهم را نشان دهد.  

فرانسه قرار است در هفته جاری پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ادامه ماموریت این هیات منتشر کند و دیپلمات‌ها مذاکرات بسیار دشواری را پیش از انقضای این حکم در تاریخ ۳۱ اوت سال جاری میلادی پیش‌بینی می‌کنند.

تا ۱ ژوئن سال جاری میلادی هیات یونیفل متشکل از ۱۰ هزار و ۲۷۵ پرسنل نظامی از ۴۵ کشور، ۲۳۸ کارمند غیرنظامی بین المللی و ۵۸۰ کارمند غیرنظامی ملی بوده است.

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان و رئیس بخش حفاظت از صلح سازمان ملل گزارشی را در این نشست شورای امنیت که به صورت مجازی برگزار شده بود، ارائه کردند.

هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان خواستار تشکیل فوری یک دولت جدید به دنبال استعفای حسن دیاب، نخست وزیر لبنان و کابینه‌اش شد.

وی گفت: نیازهای بشردوستانه مبرمی وجود دارند که باید به آنها رسیدگی شود و اصلاحات ضروری وجود دارند که باید بدون تاخیر انجام شوند تا اعتماد مردم لبنان و جامعه بین الملل به دولت این کشور را احیا کند.  

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.