شورای حکام به اجماع نرسید/ تصویب قطعنامه ضعیف علیه ایران

ایرنا در این باره نوشت:جلسه شورای حکام که از دیروز به دلیل اختلاف نظر اعضای دو بار متوقف شده بود در نهایت عصر پنجشنبه به تصویب قطعنامه ای ضعیف و بدون اجماع در مورد ایران رضایت داد.
بر اساس این گزارش کوبا به این قطعنامه رای منفی داد و مصر و تونس و اکوادور نیز رای ممتنع دادند.
موضوع جمهوری اسلامی ایران ظهر دیروز چهارشنبه در دستور کار شورای حکام آژانس قرار گرفت ولی رییس جلسه اعلام کرد با توجه به اینکه پیش نویس قطعنامه درباره ایران ، امروز میان اعضا توزیع شده و برای بررسی این پیش نویس باید ۲۴ ساعت از زمان ارایه آن بگذرد بنابراین بررسی موضوع ایران به جلسه پنجشنبه موکول می شود.
صبح پنجشنبه نیز دقایقی پس از آغاز نشست شورای حکام رییس جلسه گفت برای برخی رایزنی ها جلسه برای ساعتی متوقف می شود.
در پی آن نیز اعلام شد که جلسه صبح امروز شورای حکام بطور کامل متوقف و بررسی موضوع ایران به ساعت عصر امروز موکول می شود.
علت اصلی توقف جلسه شورای حکام اختلاف نظر آنها در خصوص قطعنامه پیشنهادی علیه ایران بود.
گفتنی است در قطعنامه شورای حکام نسبت به عدم اجرای قطعنامه های شورای امنیت توسط ایران انتقاد شده است.
در این قطعنامه همچنین از ایران خواسته شده است که با آژانس همکاری کند.
مهر نیز درباره نشست وین نوشت: سومین جلسه این دوره اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صبح امروز با دستور کار بیانیه پیشنهادی ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ایران آغاز بکار کرد اما پیشنهاد آفریقای جنوبی از اعضای شاخص گروه غیر متعهد ها در مورد این بیانیه که به تعویق چند ساعته اجلاس منجر شد ، رویکرد قطعنامه را به سوی مواضع ثابت ایران تغییر جهت داد.
بنا براین گزارش آفریقای جنوبی در این جلسه پیشنهاد کرد، بندی به بیانیه افزوده شود که بر اساس آن تاکید ایران بر مذاکره و تدوین برنامه مشخص برای همکاری های ایران و آژانس مورد توجه قرار می گیرد .
ایران همواره در پاسخ به درخواست ها وادعاهای بدون سند و مدرک غرب خواستار مذاکره و تدوین برنامه ای با چارچوب مشخص برای رفع ابهامات ادعایی شده است . از جمله این درخواستها بازدید از سایت پارچین است که غربیها و به تبع آنها مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه های اخیر آن را دستاویزی برای فشار به ایران قرار داده اند اما ایران بر مذاکره برای تضمین های امنیتی در این مورد تاکید دارد.
بی بی سی درباره پیشنهاد آفریقای جنوبی به عنوان عضو شاخص نم گفته است این پیشنهاد به کلی فضا را به نفع ایران تغییر داد و تعدیل کرد.
این شبکه انگلیسی تاکید کرد درخواست آفریقای جنوبی برای انجام تغییرات در بیانیه و تعویق رای گیری برای آن از آنجا که این کشور عضو نم است، اولین نشانه موثر واقع شدن برگزاری اجلاس غیرمتعهد ها بر مصوبات شورای حکام است.
شبکه آمریکایی سی ان ان نیز اعلام کرده است آمریکا از اینکه متن پیشنهادی اش در مورد ایران در شورای حکام به نفع ایران تغییر کرد، ناراضی است.

/۲۷۲۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.