شورای نگهبان حذف نام پست بانک از لیست واگذاری‌ها را تایید نکرد

شورای نگهبان حذف نام پست بانک از لیست واگذاری‌ها را تایید نکرد

پیش بینی رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مبنی بر عدم تایید رای مجلس به حذف نام پست بانک از فهرست واگذاریها محقق شد و شورای نگهبان مصوبه مجلس را تایید نکرد.
 
به گزارش فارس ،درپی مصوبه ۲۷ فروردین مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف نام پست بانک از فهرست واگذاری شرکت های مشمول اصل ۴۴ که با کاهش قیمت سهام و تشکیل صف فروش چند روزه همراه بود، حمید رضا فولادگر در ۲۸ فروردین ماه به خبرنگار اقتصادی فارس گفته بود: در زمان رای گیری، مغایرت ها و موانع قانونی این تصمیم را اعلام کردیم، چرا که این تصمیم و رای، ۱۰۰ درصد با قانون اصل ۴۴ و ابلاغیه مقام معظم رهبری مغایرت دارد. با این اوصاف درحالی این مصوبه به شورای نگهبان ارسال می شود که هنوز تبدیل به قانون نشده است. از سوی دیگر نظر ما این است این مصوبه توسط شورای تایید نخواهد شد.

خبرگزاری فارس: شورای نگهبان حذف نام پست بانک از لیست واگذاری‌ها را تایید نکرد

براساس این گزارش، حال با گذشت حدود ۷ روز از آن اظهار نظر مشخص شد، پیش بینی فولادگر رئیس  کمیسیون ویژه اصل ۴۴ مبنی بر عدم تایید رای مجلس به حذف نام پست بانک از فهرست شرکت های مشمول واگذاری محقق شده و شورای نگهبان مصوبه ۲۷ فروردین مجلس را تایید نکرده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، این شورا نظر خود را در مورد طرح حذف نام «پست بانک» از فهرست شرکت های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی اعلام کرد.

بر پایه این گزارش، طرح حذف نام پست بانک از فهرست شرکت های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب جلسه مورخ بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و سیصد و نود و یک مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۰۵/۰۲/ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر شورا به شرح زیر اعلام می ‌شود:

مصوبه مغایر سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله العالی در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی بوده، بنابراین خلاف بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس در نامه دوم اردیبشهت خود به دبیر شورای نگهبان اعلام کرده بود: در اجرای اصل ۹۷ قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران ، طرح یک فوریتی حذف نام پست بانک از فهرست شرکت های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود و در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۱ مجلس عینا” به تصویب رسیده است ،‌به پیوست ارسال می شود.

در این پیوست با عنوان طرح حذف نام پست بانک از فهرست شرکت های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی آمده بود: ماده واحده – نام پست بانک از فهرست شرکت های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی  حذف می شود.

طرح فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه  علنی روز یکشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه  مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

به گزارش فارس، سهام پست‌بانک درحالی بعد از کش و قوس‌های پشت‌ پرده و کشف قیمت ۲۳۰ تومانی هر سهم در ۱۱ آبان سال ۸۹ و واگذاری حدود ۱۰ درصد سهام  وارد بورس شده که این شرکت ۵۶ میلیارد تومانی همچنان پر چالش‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین شرکت مشمول اصل ۴۴ بشمار می رود، چرا که به رغم تخصیص ۲۰ درصد سهام آن به سهام عدالت و حضور سرمایه گذاران حقیقی و متضرر، نمایندگان مجلس بعد از مصوبه طرح یک فوریتی ۲۳ آبان سال گذشته ، با ۱۰۰ رای موافق به حذف نام این شرکت از فهرست واگذاری‌ها رای دادند.

در پی این تصمیم نه تنها سهام  پست بانک با کاهش ۴ درصدی و پی در پی قیمت و تشکیل صف فروش روبرو شد، بلکه سهامداران خرد این شرکت با نگرانی ها و بلاتکلیفی های تازه ایی مواجه شدند.

این درحالی است با گذشت بیش از ۹ ماه مهلت قانونی برگزاری مجمع سالانه و همچنین لزوم افزایش سرمایه ، هنوز هیچ تصمیمی از سوی مسئولان گرفته نشده ولی به نظر می رسد، با مصوبه شورای نگهبان زمینه برگزاری مجمع و رفع موانع واگذاری این شرکت به شرط عدم قطع مخالفت برخی از مسئولان فراهم شود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.