شورشیان وابسته به القاعده در سوریه نقش کلیدی ایفا می‌کنند

۱۹م آذر ،

epa-39.jpg

تنها گروه شورشی در سوریه که مهر تایید القاعده را بر خود دارد اکنون تبدیل به یکی از موثرترین نیروی مسلح در این کشور شده و این امر برای آمریکا و دیگر کشورهایی که مدعی حمایت از شورشیان سوری و مبارزه با افراط گرایی می باشند، چالش سختی به وجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درخصوص وضعیت شورشیان مسلح سوری آورده است: جبهه النصره در سوریه که گفته می‌شود از شاخه‌های وابسته به القاعده در عراق می‌باشد از سوی اهداکنندگان خارجی القاعده حمایت مالی می‌شود.

یکی از شبه نظامیان کهنه کار القاعده در عراق که به نقل از خود هدایت تلاش‌های جبهه النصره در سوریه را بر عهده داشته، می‌گوید: این تنها راه برای جبران لطف سوری‌هایی است که به ما کمک کردند و کنار ما در مناطق عراق جنگیدند.

آمریکا امیدوار است تا جبهه النصره را منزوی کند تا بلکه مانع دستیابی این گروه به قدرت در سوریه پس از اسد شود به همین سبب برنامه‌ریزی کرده تا جبهه النصره را به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست سیاه قرار دهد و معاملات مالی آمریکایی‌ها با این گروه را غیرقانونی کند و در عین حال سبب اعمال تحریم‌های مشابهی از سوی اروپا شود.

القاعده عراق به عنوان هم‌پیمان جبهه النصره یک گروه شبه نظامی است که سربازان آمریکایی بسیاری را در عراق کشته و سبب گسترش درگیری‌های فرقه‌ای در این کشور از طریق بمب‌گذاری‌های انتحاری شده است. این گروه عراقی در پایه‌گذاری جبهه النصره نقش مهمی داشته و به نقل از فیصل العیسوی، یکی از مقامات امنیتی عراق نقش بسزایی در تامین پول، نیروهای شبه نظامی و کمک‌های کارشناسی داشته است.

در حالی که بعضی شورشیان سوری نگران قدرت فزاینده این گروه می باشند بعضی دیگر از آنها همکاری نزدیکی با این گروه داشته و آن را تحسین می‌کنند و دست کم برای دستاوردهای نظامی آن ارزش قائل می باشند و تمایلی به پایان همکاری‌های خود با این گروه ندارند. حتی بعضی رهبران ارتش آزاد سوریه از اینکه آمریکا در تامین سلاح برای شورشیان سوری در سراسر درگیری‌ها اجتناب کرده ناخرسند می باشند و اکنون با عصبانیت شاهد می باشند که آمریکا با یکی از گروه‌هایی که برای آنها یک هم‌پیمان حیاتی تلقی می‌شود مخالفت می‌کند.

مصعب ابوقتاده، سخنگوی شورشیان سوری می‌گوید: آمریکا فقط یک بهانه می‌خواهد تا در امور سوریه مداخله کند.

ابوحسین الافغانی، یک شبه نظامی کهنه کار در افغانستان، عراق و لیبی اخیرا در نشستی در دمشق به این شورشیان گفت که یکی از رهبران القاعده در عراق بوده و اکنون با شاخه القاعده در سوریه همکاری می‌کند و با پیوستن به وی می‌توانند شهرت پیدا کنند.

گروه ارتش الصحابه شام حتی از این گروه به خاطر این که در به دست آوردن لقب تروریست از سوی آمریکا افتخار بزرگی را کسب کرده ستایش کرده و به آن تبریک گفت.

بسیاری از اعضای جبهه النصره که سوری، عراقی و از چند کشور دیگر می باشند در جریان جنگ عراق در این کشور جنگیده‌اند و دولت سوریه به انتقال آنها برای مبارزه با اشغالگری آمریکا کمک کرد.

در استان دیالی عراق یکی از اعضای بلندپایه القاعده این کشور اظهار داشت که یک رهبر و بسیاری از اعضای این گروه اکنون زیر پرچم جبهه النصره در حال جنگیدن در سوریه می باشند.

به گفته یک مقام امنیتی عراقی آنها از طریق کردستان عراق و ترکیه به سوریه می‌روند.

فیصل العیسوی می‌گوید: آنها از نظر ذهنی و نظامی به خوبی آموزش دیده‌اند، آنها چنان نسبت به درگیری در سوریه اشتیاق دارند که سوریه را یک رویای در حال پیوستن به حقیقت می‌بینند.

ابوحسین یکی از فرماندهان گردان توحید و جهاد گفته است که مدت شش سال در کنار القاعده عراق جنگیده است. وی تصمیم گرفته در سوریه فعالیتش را ادامه دهد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.