شورش کرونایی علیه فوتبال!/ زنوزی چه می‌خواهد؟

اظهارات اخیر مالک تراکتور و ماشین سازی که خودش را مالک این دو تیم نمی‌داند و به عنوان هوادار به وزارت ورزش و فدراسیوت تاخته، با ایرادات مختلفی همراه است که نیازمند دقت و توجه است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، اظهارات اخیر محمدرضا زنوزی، مالک دو تیم تراکتور و ماشین سازی برای جلوگیری از برگزاری لیگ برتر با استفاده از برخی اطلاعات نادرست و پرابهام و با میان کشیدن برخی اختلافات غیرفوتبالی و حمله به برخی چهره‌ها و مسئولان بدون اینکه آن‌ها در عمل نقشی در این موضوع داشته باشند، سوالات زیادی را مطرح کرده که رنگ و بوی “شورش علیه فوتبال” دارد.

مالک متمول تراکتور و ماشین‌سازی برای به معتبر کردن اظهارات خود رسانه‌ها را هم بی‌نصیب نگذاشته و آن‌ها را به جانبداری از برخی اشخاص خاص برای رسیدن به منافع‌شان از محل برگزاری لیگ متهم کرده است. او بدون مخاطب قراردادن متولیان برگزاری لیگ یعنی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، وزارت ورزش را مسئول برگزاری این رقابت‌ها می‌داند و در ادامه از فیفا نام می‌برد که مکاتبات خود را به طور مستقیم با فدراسیون فوتبال به عنوان بالاترین متولی فوتبال ایران انجام می‌دهد نه وزارت ورزش!

* از مالکیت دو تیم تا هوادار فوتبال تبریز

زنوزی در حالی که می‌تواند به عنوان مالک دو تیم تراکتور و ماشین‌سازی اظهارات خود را بیان کند – که به صورت قانونی این موضوع یک تخلف قانونی محسوب می‌شود – خودش را هوادار فوتبال تبریز معرفی می‌کند تا شاید حمایت‌های قومی و نژادی را هم به دنبال حرف‌هایش داشته باشد.

البته زنوزی در ادامه به دستوراتش به دو باشگاه تراکتور و ماشین سازی برای پرداخت کامل قرارداد بازیکنان اشاره می‌کند که با توجه به اظهارات او مبنی بر اینکه شرکت‌هایی مالک این دو تیم هستند نه او، در تناقض است.

* نامه نگاری با وزارت ورزش به جای سازمان لیگ!

 مالک همزمان دو تیم تبریزی به نامه ارسالی به وزارت ورزش برای کناره‌گیری از لیگ برتر اشاره می‌کند و می‌گوید وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال از تیم خاصی حمایت می‌کنند اما مطابق معمول هیچ گونه سند و مدرکی را هم ارائه نمی‌کند و کماکان در اندیشه ناکامی‌ تراکتور در کسب قهرمانی به سر می‌برد.

او در حالی از وزارت ورزش می‌خواهد جلوی برگزاری لیگ را بگیرد که متولی این موضوع سازمان لیگ فوتبال است و با تصمیم هیات رئیسه این مجموعه تصمیمات کلان فوتبال باشگاهی اتخاذ می‌شود. با این وجود زنوزی که خودش خواستار برگزاری جلسه‌ای با باشگاه‌ها به منظور تصمیم‌گیری درباره سرنوشت مسابقات است و حتی گریزی هم به نامه‌نگاری با فیفا می‌زند، نهادهای غیرفوتبالی را به عنوان مسئولان فوتبال ایران قلمداد کرده است.

حتی در همین رابطه معاون قهرمانی وزارت ورزش نیز می‌گوید تمام فدراسیون‌ها به طور مستقل مسئول برگزاری یا عدم برگزاری فوتبال هستند و مجوز لازم به همه آن‌ها داده شده است.

* اطلاعات اشتباه از فوتبال انگلیس و اسپانیا

مالک تراکتور و ماشین سازی در بخش دیگری به درآمدزایی در فوتبال دنیا اشاره دارد و می‌گوید حق پخش تلویزیونی در کشورهای اروپایی به گونه‌ای است که آن‌ها به تبع این موضوع اقدام به برگزاری مسابقات فوتبال خود خواهند کرد تا درآمدزایی بالای خود را حفظ کنند. اگر چه درآمد تیم‌ها از حق پخش تلویزیونی مهم‌ترین عامل بازگشت دوباره فوتبال است اما ارقام اعلام شده از سوی زنوزی با توجه به اینکه او یک فعال اقتصادی محسوب می‌شود کاملا اشتباه و نادرست است.

او می‌گوید حق پخش تلویزیونی در انگلیس حدود ۲۲۵۰ میلیارد یورو و در اسپانیا ۱۸۰۰ میلیارد یورو است که چنین ارقامی در واقعیت بیش از بودجه خیلی از کشورهای دنیاست و فرسنگ‌ها با وقعیت فاصله دارد و شنیدن آن از زبان یک فعال اقتصادی دور از انتظار است.

در واقع بودجه آمریکا ۴۷۰۰ میلیارد دلار برای سال جاری میلادی است که با این حساب، درآمد فوتبال انگلیس صرفا از محل درآمدهای تلویزیونی نیمی از بودجه آمریکا خواهد شد!

واضح است که زنوزی در اعلام اعداد و ارقام دچار اشتباه شده و قصد داشته مبلغی در حدود ۲ میلیارد یورو را اعلام کند اما بهتر است مالک تراکتور و ماشین سازی به جای فرافکنی و اعلام مسائل غیرواقعی درباره فوتبال ایران، اقدامات قانونی مانند برگزاری جلسات میان تیم‌های لیگ برتری و سازمان لیگ را دنبال کند و خواسته خود برای برگزار نشدن لیگ را از مسیر قانونی دنبال کند.

سوال این است که چرا زنوزی و امثال او که این روزها به دنبال القای یک تصمیم خوساخته درباره سرنوشت لیگ برتر هستند به جای پرسش از متولی فوتبال ایران یعنی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به دنبال جنجال و حاشیه‌سازی هستند، حاشیه‌ای که به نظر می‌رسد هدفی جز سرپوش گذشتن به اغراض فردی و سازمانی نهفته پشت این اعتراضات ندارد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.