شوک به دریافت نمایندگان وام ذخیره ارزی

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از بینا در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

بینا- بانک مرکزی به تازگی بخشنامه‌ای را صادر نموده است که بر مبنای آن، اشخاصی که از حساب ذخیره ارزی وام دریافت نموده‌اند باید بازپرداخت را به نرخ مبادله‌ای انجام دهند.

براساس گزارش تفسیری مهر، بانک مرکزی به تازگی بخشنامه‌ای را به شعب ارزی بانک‌ها ابلاغ نموده است که بر مبنای آن، آن دسته از تسهیلات گیرندگان از حساب ذخیره ارزی که هم‌اکنون سررسید اقساط آنها سرآمده است، باید به جای بازپرداخت تسهیلات به نرخ ارز در زمانی که تسهیلات گرفته‌اند، به نرخ مبادله‌‍ای بازپرداخت تسهیلات خود را صورت دهند.

این امر اعتراض بسیاری از تسهیلات گیرندگان را در بر داشته است؛ به نحوی که بسیاری از آنها ترجیح داده‌اند که به طور کلی، بازپرداخت تسهیلات را متوقف نمایند تا تعیین تکلیف لازم از سوی مراجع ذیربط صورت گیرد.

این در شرایطی است که بسیاری از آنها تسهیلات ارزی را حتی به نرخ ۱۰۵۰ تومان و کمتر از آن دریافت نموده بودند و بر اساس مقررات، بعد از گذشت ۵ سال، قرار بود که بازپرداخت آن آغاز شود، اما هم اکنون با نوسانات نرخ ارز، بانکها به آنها ابلاغ نموده‌اند که باید بازپرداخت تسهیلات را با نرخ ارز مبادله‌ای که هر روز در اتاق مبادلات ارزی از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، صورت دهند.

این بخشنامه در حالی صادر شده است که بعضی از فعالان اقتصادی پیش از این نسبت به بعضی دستورالعمل‌های مشکوک بانکی در دو ماه اخیر، اخطار داده بودند.

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات کشور در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: شهریورماه امسال بانک مرکزی بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل صادر نموده است که بر مبنای آن، بانکها هنگام دریافت مابقی مبلغ اعتبارات اسنادی و تسویه حساب ارزی با واردکنندگان، با توجه به احتمال افزایش نرخ ارز، اقدام به اخذ تعهد مبنی بر دریافت مابه التفاوت ریالی نرخ ارزی می‌کردند.

وی افزود: همان زمان نسبت به صدور این بخشنامه اخطارهایی صورت گرفته بود و اعلام شد که این بخشنامه به معنای سردرگمی تامین نمایندگان کالا در تعیین بها همه شده است.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: اگر نرخ ارز در انجام معاملات بین‌المللی و پرداخت تعهدات و اعتبارات مشخص، معین و قطعی نباشد و دائما احتمال افزایش آن وجود داشته باشد، جریان سالم و پایدار تولید و تجارت که مبتنی بر محاسبه قیمت همه شده  و تامین بها هااست با اخلال مواجه می‌شود.

حال بسیاری از فعالان اقتصادی معترض، منتظر اقدام جدی بانک مرکزی در این زمینه می باشند. بر این اساس، خبرگزاری مهر آمادگی دارد تا هرگونه توضیحات بانک مرکزی در این زمینه را اطلاع رسانی کند.

 

نهاوندیان: بخشنامه بانک مرکزی غیرقانونی است
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای پول و اعتبار با تائید خبر خبرگزاری “مهر” مبنی بر صدور بخشنامه تازه بانک مرکزی برای بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ مبادله‌ای، گفت: این اقدام قانونی نمی باش و بر این اساس، مکاتباتی با بانک مرکزی صورت گرفته است.

محمد نهاوندیان در گفتگوی کوتاه با مهر با تائید خبر انتشار یافته در خبرگزاری مهر مبنی بر صدور بخشنامه تازه بانک مرکزی برای بازپرداخت تسهیلات حساب ذخیره ارزی با نرخ ارز مبادله‌ای، گفت: در این رابطه فعالان اقتصادی اعتراضات بسیاری داشته‌اند و مراتب اعتراض خود را به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ارایه نموده‌اند.

وی افزود: تاکید ما بر این است که تعهدات پیشی باید میان بانک و تسهیلات گیرندگان محترم شمرده شود؛ چراکه بر هم زدن یکطرفه قراردادهای سیستم بانکی با فعالان اقتصادی، به اعتماد فی مابین لطمه می‌زند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح نمود: مجبور نمودن تسهیلات گیرندگان به بازپرداخت با نرخی متفاوت از آنچه که در قرارداها ذکر شده است، رفتارهای غیرمتعهدانه را تشویق می‌کند.

نهاوندیان اظهار داشت: در این رابطه اعتراض نموده‌ایم و امیدواریم که این فرآیند اصلاح شود. به هرحال، این موضوع در حال پیگیری است و نتیجه آن را اعلام خواهیم نمود.

بانک مرکزی به تازگی بخشنامه‌ای را صادر نموده است که بر مبنای آن، اشخاصی که از حساب ذخیره ارزی وام دریافت نموده‌اند باید بازپرداخت را به نرخ مبادله‌ای انجام دهند. این بخشنامه بانک مرکزی، فعالان اقتصادی کشور را شوکه نموده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.