شیشه جادویی برای ذخیره ابدی اطلاعات

محققان ژاپنی شیشه جادویی برای ذخیره سازی اطلاعات تولید کرده اند که قادر به تحمل دمای یک هزار درجه ای بوده و در برابر مواد شیمیایی و صدمات دیگر بسیار مقاوم است.

«کازویوشی توری» محقق شرکت هیتاچی تأکید می کند: حجم داده های تولید شده در هر روز بسیار سرسام آور است، اما در حوزه ذخیره سازی اطلاعات برای نسل های آینده پیشرفت چشمگیری صورت نگرفته است.

وی می افزاید: حجم ذخیره سازی داده ها بر روی هارد درایو، حافظه های فلش یا سی دی نیز محدود هستند و از آنجا که بازیابی اطلاعات از دست رفته نیز کار بسیار دشواری است، در چند دهه آینده با خطر از دست رفتن داده ها مواجه خواهیم شد.

اما فناوری نوین هیتاچی تحولی عظیم در حوزه ذخیره سازی دیجیتال اطلاعات ایجاد می کند؛ نمونه اولیه این شیشه جادویی در ابعاد دو سانتیمتر و با ضخامت دو میلیمتر طراحی شده است و داده ها به شکل فرم باینری از طریق ایجاد نقاطی درون یک لایه نازک شیشه کوارتز ذخیره می شوند.

شیشه کوارتز یک ماده بسیار بادوام است که برای تولید لوازم آزمایشگاهی استفاده می شود.

این شیشه جادویی ضد آب بوده و در برابر بسیاری از مواد شیمیایی مقاوم است؛ امواج رادیویی نیز اثری بر آن ندارند و می تواند دمایی تا یک هزار درجه سانتیگراد را به مدت دو ساعت تحمل کند.

قدرت ذخیره سازی در این شیشه ۴۰ مگابایت در هر اینچ مربع است و اطلاعات حتی پس از شکستن شیشه نیز حفظ می شوند؛ داده های ذخیره شده بر روی شیشه جادویی توسط میکروسکوپ های نوری معمولی قابل خواندن هستند.

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.