شیوه استفاده از ضد عرق‌ها

جام جم آنلاین: عرق‌کردن به‌خودی خود نه‌تنها بد نیست، بلکه دارای فواید بسیار است که از جمله می‌توان به دفع مواد سمی از بدن، تثبیت دمای بدن تا ۳۷ درجه، مرطوب نگه داشتن پوست و… اشاره کرد.

اما همه این فواید یک‌طرف، بوی بد ناشی از عرق بویژه در فصل تابستان هم یک‌طرف. هرچند خود عرق بوی بدی ندارد، اما در نتیجه فعالیت باکتری‌های روی پوست، بوی تند و زننده‌ای به وجود می‌آید که نه‌تنها برای اطرافیان، بلکه برای خود شخص هم آزاردهنده است.

فعالیت جسمی زیاد، بیماری‌های عفونی، استعمال دخانیات، مصرف برخی داروها، استرس و اضطراب، خوردن غذاهایی با طعم تند و تلخ مانند سیر، زیره و… سبب می‌شود که بوی عرق بعضی افراد تندتر شود.

بوی عرق به میزان هورمون تستوسترون هم بستگی دارد. در کودکان به دلیل پایین بودن مقدار تستوسترون، عرق بدن بوی بدی ندارد، ولی با شروع دوره بلوغ و با افزایش مقدار این هورمون، بوی بد عرق هم بیشتر می‌شود.

یکی از راه‌های پیشگیری از بوی بد عرق استفاده از مواد ضدعرق و خوشبوکننده‌هاست. ضدعرق‌ها و خوشبو‌کننده‌ها با هم تفاوت دارند، اما بیشتر مردم این دو را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.

یک ماده ضدعرق با تاثیر بر فیزیولوژی بدن و با بستن غدد ترشحی عرق مانع تعریق می‌شود، اما یک ماده خوشبوکننده یا دئودورانت هیچ تاثیری بر میزان تعریق بدن ندارد و فقط دارای یک اثر کاملا سطحی بوده و وظیفه‌اش پوشاندن و کاهش بوی عرق است.

این مواد با استفاده از اسانس یا یک ماده ضد باکتری با از بین بردن باکتری‌های تجزیه‌کننده عرق از بدبو شدن آن جلوگیری می‌کند. یک ماده ضدعرق ممکن است یک دئودورانت باشد، اما یک دئودورانت فاقد خاصیت ضدعرقی است.

به یاد داشته باشید که بهترین زمان استفاده از ضدعرق‌ها بعد از دوش گرفتن است. البته قبل از استفاده حتما پوست را خشک کنید، چرا که رطوبت اثر ضدعرق را کم می‌کند.

استفاده بی‌رویه از ضدعرق‌ها چندان هم بی‌خطر نیست و می‌تواند عوارضی از قبیل حساسیت و التهابات پوستی همراه با سوزش، خارش و قرمزی پوست را به دنبال داشته باشد حتی برخی گزارش‌ها ـ‌ هرچند که هنوز به طور قطعی تایید نشده ـ خبر از سرطان‌زا بودن این محصولات می‌دهد.

این را هم بدانید که استفاده از این فرآورده‌ها برای دوره قبل از بلوغ توصیه نمی‌شود، چرا که ممکن است در کودکان اختلالات هورمونی ایجاد کند.

اما بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به چنین عوارض شناخته شده یا نشده‌ای جایگزینی این محصولات با گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی است که هفته آینده آنها را معرفی خواهیم کرد.

وحید کیانپور – کارشناس ارشد گیاهان و مواد اولیه دارویی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.