شیوه نوین برگزاری جشنواره تئاتر ماه

جام جم آنلاین: مراسم اختتامیه اولین جشنواره استانی تئاتر ماه در حالی برگزار شد که مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری شیوه جدید برگزاری این جشنواره در دوره نهم را آغازی نوین برای برگزاری جشنواره ها با رویکرد حذف شیوه تشویقی و رقابتی و ایجاد یک تئاتر «تولید محور» توصیف کرد.

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین از حوزه هنری، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به تغییر و تحولات در جشنواره های این مرکز گفت: در راستای ایجاد تغییرات در شیوه برگزاری جشنواره های تئاتر از سوی مرکز هنرهای نمایشی، این تحولات در اولین جشنواره استانی تئاتر ماه به طور کامل مشخص بود و این جشنواره محل مناسبی برای ارائه این شیوه جدید بود.

وی افزود: تغییرات صورت گرفته، مربوط به آماده سازی، شکل گیری و تمرینات گروه های تئاتری و جوایز متفاوت آن بوده است، تغییراتی که به مرور زمان قدرت و شاخصه های خاص خود را پدیدار خواهد کرد البته یکی از مهمترین تمهیدات ما در این تغییرات بنیادین، تغییر دادن نام هیات داوران به «شورای انتخاب آثار» بوده است که باعث می شود جنجال ها و حرف و حدیث های سایر جشنواره ها در این ساختار نوین وارد نشود. از دیگر تغییرات اعمال شده در جشنواره حذف جوایز تشویقی و رقابتی بوده است.

رحمت امینی با اشاره به اهداف اصلی این تغییرات در شیوه برگزاری جشنواره، تصریح کرد: طبق هدف اصلی که رویکردی «تولید محور» بوده است، با اعزام کارشناسان خبره و با سابقه به شهرستان ها، سعی تولید تئاتر توسط گروه ها بوده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: حضور این کارشناسان در تمرین گروه ها، علاوه بر مشاوره و حمایت های علمی از روند کاری آنها، دست به انتخاب گروه ها برای حضور در جشنواره های منطقه ای شده است.

وی درباره نمایش هایی که از رفتن به مرحله منطقه ای باز مانده اند، اظهارداشت: این نمایش ها و تلاش ها گروه هایشان برای اجرا و تمرین بی ثمر نخواهد ماند و با حمایت های مادی و معنوی حوزه هنری به آنها شرایطی برای اجرای عموم اعطا خواهد شد.

امینی درخصوص ۱۰ اثر حاضر در جشنواره تئاتر استانی ماه گفت: با مشورت و رای کارشناسان از میان ۱۰ اثر حاضر در جشنواره در بخش های بزرگ سال دو اثر، کودک یک اثر و یک اثر نمایشی هم از بخش خیابانی به جشنواره منطقه ای راه یافتند. سایر گروه ها نیز با کمک هزینه های تولید در استان سمنان آثار خود را به اجرای عموم خواهند گذاشت. در این شیوه جدید هیچ یک از آثار نمایشی حذف نشده است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره تاثیرات این شیوه نوین جشنواره ها و تغییراتی بنیادی در ساختار هنرهای نمایشی حوزه هنری، اظهارداشت: این شیوه جدید، باعث ثبت و شناخت گروه های نمایشی خواهد شد که در راستای اهداف و موازین حوزه هنری گام بر می دارند. گروه ها در این شیوه دارای شناسنامه هنری می شوند و حمایت هایی از قبیل: مشاوره های هنری و نظری، برگزاری کارگاه و ورک شاپ، حمایت مالی و اجراهای عموم از آنها به عمل خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: این گروه ها در هر جشنواره یا همایش دیگری شرکت کنند به گونه ای نماینده حوزه هنری خواهند بود، و در جشنواره مورد نظر با نام گروه نمایشی حوزه هنری شهر و استان شان مشخص خواهند شد.

در پایان رحمت امینی با تشکر از حضور معاونین فرمانداری و حمایت های بی دریغ مالی و معنوی سازمان متبوعشان، از زحمات مسوولان تئاتری استان سمنان و آرش دادگر که به عنوان ناظر علمی، مشاور و کارشناس در کنار گروه های تئاتر حوزه هنری استان سمنان تقدیر ویژه به عمل آورد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.