شکار ممنوع شد

جام جم آنلاین: رییس یگان حفاظت از تجهیز محیط بانها به سلاح و مهمات خبر داد و گفت: امسال هیچ مجوز شکاری صادر نمی شود.

سرهنگ حمیدرضا خیلدار از کارکنان یگان حفاظت محیط زیست به عنوان «محیط بان» نام برد و گفت: جمع آوری اخبار، ارزیابی مستمر اطلاعاتی در راستای تخریب آلودگی محیط زیست، اعمال قانون و مقررات در جهت پیشگیری و جلوگیری از ایجاد هر گونه آلودگی اعم از آب، هوا، خاک و حتی آلودگی صوتی- زیست محیطی، انجام گشت های تخصصی ویژه و انجام اقدامات بازدارنده شامل مقابله با اخلالگران و مجرمان در زمینه شکار و صید غیرمجاز‏، تخریب محیط زیست و آلودگی زیست محیطی از وظایف محیط بانان به شمار آید.

وی، آمار برداری از حیات وحش، نمونه برداری از گونه های گیاهی و جانوری و تعدیل جمعیت جانوران وحشی آسیب رسان همانند گراز، گرگ، سگ های ولگرد و غیره را از عمده ترین وظایف محیط بانان برشمرد.

سرهنگ خیلدار درباره صدور پروانه شکار، اظهارداشت: صدور پروانه شکار از طریق اداره حفاظت شکار و صید سازمان محیط زیست صورت می گیرد.در گذشته صدور پروانه شکار به صورت متمرکز انجام می شد‏.اکنون صدور این پروانه به صورت استانی  است و هر استان مجزا‏، صدور پروانه شکار را در دستور کار خود دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در سالجاری، هیچگونه مجوز شکاری صادر نخواهد شد‏، گفت: به دلیل حضور متخلفان و وجود سلاح هایی که اخیراً با توجه به قانون جدید صدور پروانه برای دارندگان سلاح های شکاری در اختیار شکارچیان قرار گرفت و همچنین شکار بی رویه حیوانات از سوی دارندگان سلاح های شکاری به منظور حفظ نسل گونه های حیوانی تا پایان امسال، پروانه شکار صادر نخواهد شد.

وی شکار با سلاح های جنگی را به عنوان مهمترین معضل کشور نام برد و اظهارداشت: متاسفانه، شکارچیان بدون رعایت اصول شکار‏، از سلاح های جنگی مانند تیربار، کلاشنیکف و غیره در شکار حیوانات استفاده می کنند که شکار بی رویه حیوانات خصوصاً حیوانات نادر منجر به منقرض شدن برخی از گونه های این موجودات شده است.

شهادت ۱۱۲ نفر محیط بان

سرهنگ خیلدار با اشاره به شهادت ۱۱۲ نفر از محیط بانان در درگیری با متخلفان محیط زیست، بر برخورد قاطعانه کارکنان این یگان با هر نوع تخلفی که به محیط زیست آسیب برساند‏، تاکید کرد و افزود: درگیری مسلحانه شکارچیان با محیط بانان، به مجروحیت و شهادت محیط بانان منجر شده است.

این مقام مسوول به کاهش کشف سلاح های شکاری غیرمجاز سال ۹۰ در مقایسه با سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته‏، ۷۲۵ قبضه سلاح شکاری غیرمجاز کشف شد در حالیکه در سال ۸۹، ۷۸۸ قبضه سلاح شکاری از شکارچیان غیرمجاز به دست آمد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست علت کاهش کشف سلاح شکارهای غیرمجاز را تصویب قانون مجوز دار کردن سلاح های غیرمجاز در صورت تحویل سلاح از سوی دارندگان آنها توسط مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و افزود: براساس این قانون‏، مالکان سلاح غیرمجاز شکاری که فاقد هرگونه محکومیت کیفری بودند در صورت تحویل سلاح به ارتش، پس از سه ماه، مجوز سلاح دریافت می کردند این در حالی است که تعداد زیادی از افراد با تحویل سلاح شکاری غیرمجاز خود موفق به اخذ مجوز سلاح شدند.

تجهیز محیط بانان به سلاح و مهمات

وی از تجهیز محیط بان ها به سلاح خبر داد و با بیان اینکه تجهیز کارکنان به سلاح و مهمات از اقدامات اساسی این یگان در سال گذشته به شمار می آید، گفت: مجوز دریافت تجهیزات مزبور اخذ شده و درصدد هستیم تا چهار سال آینده، این یگان از لحاظ مهمات و سلاح تامین شود.

سرهنگ خیلدار افزود: درگیری بین محیط بان ها و متخلفان را نمی توان پیش بینی کرد بلکه با پیشگیری از این موضوع می توان گامی مثبت در جهت کاهش درگیری برداشت که این امر مستلزم همکاری سازمان ها و معاونت های دیگر با یگان حفاظت محیط زیست می باشد.

برگزاری ۴۴ دوره آموزشی برای محیط بانان

خیلدار، خلاء آموزش را از مشکلات و کمبودهای یگان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و از برگزاری ۴۴ دوره آموزشی از قبیل قانون بکارگیری سلاح، گزارش نویسی، بدرقه متهم و غیره برای محیط بانان در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: به دنبال تصویب یک نظام آموزشی در سازمان در سالجاری هستیم.

وی تصویب ساختار سازمانی جدید را یکی از اقدامات یگان حفاظت در سالجاری عنوان کرد و افزود: با توجه به تصویب ساختار سازمانی جدید این یگان در ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۰ از سوی وزیر کشور، مقرر شد، این ساختار تا پایان تیر ماه امسال از سوی رییس جمهور تصویب و به اجرا گذاشته شود که در این صورت پرسنل کادر این یگان از دو هزار و ۲۰۰ نفر به ۱۰ هزار نیرو افزایش می یابد.

سرهنگ خیلدار با اشاره به راه اندازی یگان حفاظت محیط زیست در ۳۱ استان کشور، گفت: بیش از ۴۵۰ پاسگاه محیط بانی فعال در سراسر کشور تحت نظر فرماندهان یگان محیط زیست فعالیت می کنند.

وی تمامی مناطق تحت کنترل یگان حفاظت محیط زیست را با ۱۶ میلیون و ۶۷۶ هزار هکتار به چهار منطقه، پارک ملی( یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۵۳۷ هکتار)، اثر طبیعی ملی ( ۳۸ هزار و ۶۹۷ هکتار)‏ پناهگاه حیات وحش ( پنج میلیون و ۵۶۷ هزار هکتار) و منطقه حفاظت شده(۹ میلیون و ۱۰۹ هزار هکتار) تقسیم کرد و افزود: هر محیط بان، هفت هزار و ۱۲۰ هکتار از اراضی حفاظت شده را تحت کنترل خود دارد در صورتی که نورم جهانی برای هر محیط بان، هزار هکتار است که درصدد هستیم با تصویب ساختار سازمانی و افزایش هشت هزار نفری نیروها تا سه سال آینده این آمار را به نورم جهانی نزدیک کنیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از تهیه ۲۰ قبضه سلاح بیهوشی به منظور جمع آوری حیوانات وحشی از ابتدای امسال در سطح کشور خبرداد و گفت: در صدد هستیم، حدود ۵۰ قبضه سلاح بیهوشی را تا پایان امسال تهیه کنیم تا محیط بانان هنگام جمع آوری و رام کردن حیوانات درنده، دچار حادثه نشوند.

سرهنگ خیلدار متحدالشکل کردن لباس کارکنان یگان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور را یکی دیگر از اقدامات سال گذشته خواند و گفت: تا کنون هر استان یک نوع لباس را برای محیط بان های خود در نظر گرفته بود که با بررسی های کارشناسی صورت گرفته، لباس متحدالشکلی را برای محیط بان ها طراحی کردیم که تا پایان تیرماه به صورت رسمی در یگان ها مورد استفاده قرار می گیرد.(مهر)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.