شکایت ترکیه به شورای امنیت رسید

دولت آنکارا با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، اقدام سوریه را در ساقط کردن یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه، اقدامی “خصمانه” خواند که علیه “امنیت ملی” این کشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است ناتو به درخواست ترکیه یک نشست اضطراری در بروکسل تشکیل دهد. ترکیه با محکوم کردن اقدام دولت سوریه، آن را تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه عنوان کرد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه گفت: این اقدام سوریه بدون مجازات باقی نخواهد ماند.

با این حال این مقام تاکید کرد که کشورش به دنبال واکنش نظامی علیه سوریه نیست.

دمشق تاکید دارد که جت فانتوم F – 4 ترکیه را در حریم هوایی سوریه هدف قرار داده است.

با این حال خبرنگار بی.بی.سی در سازمان ملل گزارش داد که ترکیه در نامه خود به این سازمان هیچگونه اقدام نظامی علیه دمشق را خواستار نشده است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه قرار است امروز (سه‌شنبه) در پارلمان این کشور سخنرانی کرده و در خصوص گام‌های بعدی آنکارا علیه دمشق صحبت کند.

ترکیه که یکی از اعضای ناتو است نشست فوری نمایندگان کشورهای عضو در بروکسل را خواستار شده است.

طبق ماده چهار معاهده ناتو، هر کشور عضو این سازمان در صورتی که احساس کند با تهدید امنیتی مواجه است می‌تواند درخواست برگزاری نشست را مطرح کند.

این دومین بار است که از زمان تاسیس ناتو ترکیه از ماده چهار معاهده این سازمان استفاده می‌کند. در سال ۲۰۰۳، پیش از آغاز جنگ عراق، ترکیه کمک ناتو را خواستار شد تا از حفظ امنیت خود اطمینان حاصل کند.

سفرای ناتو در نشست روز سه‌شنبه خود درباره جزئیات ساقط شدن هواپیمای ترکیه گفت‌وگو می‌کنند اما قرار نیست هیچ تصمیم خاصی اتخاذ شود. اتخاذ هرگونه تصمیمی باید بر اساس توافق ۲۸ کشور عضو ناتو انجام گیرد.

۲۶۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.