شکایت مردم ؛هر روز بیشتر از دیروز

مریم صدرالادبایی :رییس دیوان عدالت اداری کشور می گوید که در سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار پرونده به دیوان عدالت اداری کشور وارد شده است.حجت الاسلام محمد جعفر منتظری می گوید در سال گذشته تعداد شکایات مردم از دستگاه های اجرایی نیز نسبت به مدت زمان مشابه، ۱۳ درصد رشد داشته است.
این در حالی است که در طول چند سال گذشته مرتبا آمار شکایت ها از دستگاه های اجرایی بالا می رود طبق آمار اعلام شده در سال ۸۸ شکایات ۲۵ درصد نسبت به سال ۸۷ افزایش داشته است.و سال بعد هم با رشد دوبرابری روبه رو شد.
رییس دیوان عدالت اداری کشور در همان زمان اعلام کرد :”بر اساس مقایسه آماری تعداد پرونده‌های ورودی به دیوان عدالت اداری در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته است در حالی که فعالیت و عملکرد دیوان در رسیدگی به پرونده‌ها تقویت شده و کاهشی نداشته است. حجم پرونده‌های ورودی به دیوان عدالت اداری در سال ۸۹ بسیار افزایش داشته است به نحوی که در فروردین ماه سال جاری پنج هزار، اردیبهشت ماه هفت هزار و خردادماه بیش از ۱۰ هزار پرونده حقیقی و حقوقی علیه دستگاه‌های دولتی وارد دادگاه‌های دیوان عدالت اداری شده، یعنی اینکه در سه ماه نخست امسال پرونده‌های دیوان دو برابر افزایش یافت. رشد دو برابری شکایات علیه دستگاههای اجرایی و دولتی زنگ خطری برای تمامی مسئولان اجرایی اعم از رئیس‌جمهور، وزراء، شهرداران و مدیران است که باید خود این مشکل را آسیب‌شناسی کنند. این آمار درحالی است که تمام مردم کشور دسترسی به دیوان عدالت اداری ندارند و به حقوق خود آگاه نیستند در غیر این صورت آمارها بسیار تکان‌دهنده بود.”
نکته اینجاست که درچند سال گذشته، هرگاه رئیس دیوان عدالت اداری گفت‌وگو کرده است خبر از افزایش شکایت مردم از دولت داشته است. هرچند بخشی از این رشد می‌تواند به آگاهی مردم از امکان شکایت از دولت باشد، اما حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری معتقد است که دستگاه‌های اجرایی هم چندان به این شکایت‌ها توجه ندارند و به همین دلیل پرونده‌های شکایتی بیشتری نسبت به سال گذشته در دیوان عدالت اداری ثبت می‌شود.
اما چه نهادهایی بیشترین شکایت را دارند؟ رئیس دیوان عدالت اداری دراین باره می‌گوید: «دستگاه‌هایی که بیشتر با مردم در ارتباط هستند و مردم بیشترین مراجعات را به آنها دارند، طبعاً شکایات از آنها بیشتر است. دستگاه‌هایی که خدمات کمتری دارند هم از لحاظ شکایات در رده‌های پایین‌تر قرارگرفتند، بنابراین اگر بگوییم دستگاهی بیشترین شکایت را دارد به این معنی نیست که بیشترین تخلف را دارد چه بسا دستگاهی که شکایت کمتری داشته باشد اما تخلفش زیاد باشد.» با این حال شهرداری‌ها و سازمان تأمین اجتماعی، تاکنون بیشترین شکایت را داشته‌اند.
با وجود این که پیش از این رییس دیوان عدالت اداری اعلام کرده بود که با وجود افزایش پرونده ها سعی می‌کنیم روند رسیدگی خیلی به تأخیر نیفتد. اما وقتی افزایش شکایت داشته باشیم طبیعی است که روند رسیدگی طولانی خواهد شد؛ چون به تناسب افزایش شکایت نمی‌توانیم شعبه یا قاضی را افزایش دهیم در نتیجه روند رسیدگی طولانی می‌شود.از ابلاغ قانون جدید دیوان عدالت اداری طی دو ماه آینده خبر می دهد و می افزاید که با توجه به اینکه از سوی شورای نگهبان دو ایراد به این قانون وارد شده است، این قانون هم اکنون در مجمع تشخیص مصلحت در حال بررسی است و ظرف دو ماه آینده برای اجرا ابلاغ می شود. منتظری با بیان اینکه تغییرات زیادی در این قانون اعمال شده است، گفت: تغییر روند بررسی از یک مرحله‌ای به دو مرحله‌ای از مهم ترین تغییرات این قانون محسوب می شود.
منتظری هم‌چنین به فعالیت بیش از ۹۰ قاضی در دیوان عدالت اداری اشاره کرد و گفت: این تعداد قاضی در ۳۳ شعبه شکایات مردم را بررسی می کنند.امافراموش نباید کرد که شکایت‌های مردمی معمولاً همگی به حکم دیوان منجر نمی‌شود. آنطور که منتظری پیش از این گفته است، تا ۵۰ درصد شکایت‌ها به دلیل ثابت نشدن ادعاها و اسناد و مدارک ناقص و ناکافی، اصلاً روانه دادگاه نمی‌شوند.
۴۵۴۵
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.