شکرانه وحدت در مراسم تحلیف روحانی

ایران > انتخابات– گروه سیاسی:
مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب روز ۱۳مرداد و یک روز پس از برگزاری مراسم تنفیذ توسط مقام معظم رهبری در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

آنطور که مدیرکل روابط عمومی مجلس می‌گوید مقدمات و هماهنگی‌های لازم برای این جلسه از مدت‌ها پیش آغاز شده و همه‌‌چیز برای انجام آبرومندانه مراسم تحلیف آماده است.مطابق قانون حضور نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان و رئیس قوه قضاییه برای برگزاری مراسم تحلیف کفایت می‌کند. با این حال و براساس رویه سابق معمولا در این مراسم مقامات لشکری و کشوری شامل رؤسای جمهور سابق، رؤسای مجلس سابق، اعضای هیأت دولت، چهره‌های سیاسی مطرح و اشخاص و چهره‌های سرشناس سیاسی نیز حضور می‌یابند.

در این دوره به جز جک استراو انگلیسی که حضورش هنوز در هاله‌ای از ابهام است و از یک سو مرتضی بانک، مشاور حسن روحانی از حضورش در مراسم تحلیف به‌عنوان ضروریان ویژه خبر می‌دهد و از سوی دیگر نمایندگان مجلس و بعضی اشخاص در دفتر رئیس‌جمهور منتخب از حضور او در این مراسم ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند، سران بیش از ۱۰کشور از ۵قاره جهان نیز در مراسم تحلیف رئیس دولت یازدهم حضور خواهند داشت. البته این غیراز سفرای کشور‌های خارجی حاضر در تهران است که معمولا اکثر آنان در مراسم تنفیذ و تحلیف حاضر می‌شوند.

اما غیراز اینها مراسم تحلیف حسن روحانی ضروریانان ویژه‌ای هم در داخل دارد. چهره‌هایی چون هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری، سیدحسن خمینی، محسن رضایی،عارف و غرضی که ۴سال پیش در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد حاضر نشدند، حالا و با انتخاب چهره‌ای معتدل مانند حسن روحانی این رغبت را خواهند داشت تا در کنار خود محمود احمدی‌نژاد که قاعدتا به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق ضروریان مراسم تحلیف خواهد بود، در مراسم حاضر شوند و زیر سقف خانه ملت دور هم جمع شوند؛ اتفاقی که از آن زمان تا‌کنون دیگر تکرار نشده است.

۵سال پیش بود که علی لاریجانی در کسوت ریاست مجلس هشتم، همایشی را با عنوان «۳۰سال قانونگذاری» برگزار کرد و در آن از تمام رؤسای ادوار مجلس و رؤسای جمهور کشور دعوت کرد تا در این همایش حضور پیدا کنند. این آخرین حضور هاشمی رفسنجانی و سید‌محمد خاتمی در مجلس شورای اسلامی بود و پس از آن هاشمی که خود سابقه ریاست مجالس نخست تا سوم را در کارنامه دارد فرصت نیافت تا قدم در بهارستان بگذارد.

با این حال علی اکبر ناطق نوری که اتفاقا او هم سابقه ۲دوره ریاست مجلس را دارد آخرین بار خرداد سال پیش بود که به‌عنوان ضروریان ویژه در مراسم افتتاحیه مجلس نهم حاضرشد که البته بلافاصله پس از آنکه رئیس‌جمهور برای ادای سخنرانی پشت تریبون رفت مجلس را ترک کرد. لاریجانی یک‌بار دیگر و در سال۸۸ و بحبوحه حوادث پس از انتخابات بخت خودش را برای برگزاری مراسمی مشابه و این بار با نام «شکرانه وحدت» آزمایش کرد که البته تیرش به سنگ خورد تا او افتتاحیه مراسم را با این جمله آغاز کند که «آقای دکتر احمدی‌نژاد و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تا‌کنون در این جلسه حضور نیافته‌اند که امیدوارم ان‌شاء‌الله خداوند همه امور را اصلاح کند». حالا و ۴سال پس از آن ماجرا به‌نظر می‌رسد که خداوند امور را اصلاح کرده تا مراسم تحلیف حسن روحانی به مراسمی برای نمایش وحدت در خانه ملت تبدیل شود.

همچنین آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان و اعضای فقها و حقوقدانان این شورا، محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق و آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضاییه از ضروریانان ویژه مراسم تحلیف خواهند بود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.