شکست اطلاعاتی آمریکا در سوریه/همکاری “سیا”با سرویسهای جاسوسی منطقه

با توجه به آنکه سیا، نیروی چندان فعالی در داخل سوریه نداشته و فقط تعدادی از ماموران آن در مرزهای سوریه مستقر شده اند، آمریکا در جمع آوری اطلاعات از داخل سوریه تا حد زیادی وابسته به جاسوسان ترکیه، اردن و دیگر کشورهای منطقه است که در سوریه فعالیت می کنند.

یک روزنامه غربی از همکاری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با سرویسهای جاسوسی کشورهای ترکیه، اردن و کشورهای عربی برای جمع آوری اطلاعات از سوریه گزارش داد.

به گزارش مهر به نقل از واشنگتن پست، ۱۶ ماه از تحولات سوریه می گذرد و آمریکا در تلاش است تا اطلاعات دقیقی را درباره نیروهای مخالف حاضر در سوریه جمع آوری کند، اما در دست نداشتن اطلاعات مناسب (وجود رخنه های اطلاعاتی) موجب شده تا تلاشها برای کنار گذاشتن بشار اسد به نتیجه نرسد.

برای پوشاندن این شکافهای اطلاعاتی سرویسهای اطلاعاتی آمریکا در ماه های اخیر فعالیت خود در سوریه را افزایش داده اند تا اطلاعات کاملی درباره گروه های مخالف و نیروهای بشار اسد به دست بیاورند، اما با این وجود اقدامات آنها فقط به پایش مکالمات تلفنی و نظاره درگیری های طرفین محدود شده است.

مصاحبه های انجام شده با مقامات اطلاعاتی آمریکا و دیگر کشورهای فعال در سوریه نشان می دهد که سیا نتوانسته حضوری درخور توجه در سوریه داشته باشد و این درحالی است که سیا در زمان انقلابهای مصر و لیبی حضوری پررنگ در جمع آوری اطلاعات داشت.

برهمین اساس و با توجه به آنکه سیا، نیروی چندان فعالی در داخل سوریه نداشته و فقط تعدادی از ماموران آن در مرزهای سوریه مستقر شده اند، آمریکا در جمع آوری اطلاعات از داخل سوریه تا حد زیادی وابسته به جاسوسان ترکیه، اردن و دیگر کشورهای منطقه است که در سوریه فعالیت می کنند.

واشنگتن پست در ادامه می نویسد : اطلاعات محرمانه ای که از کاخ سفید به بیرون درز کرده اند توانایی دولت اوباما برای هدایت بحران و از میان برداشتن یکی از دشمنان قدیمی واشنگتن را زیر سوال برده و این احتمال را که القاعده بتواند در سوریه به موفقیت برسد افزایش داده است.

بر همین اساس هنوز مشخص نیست که درصورت سقوط اسد چه کسی و یا چه گروهی قدرت را در سوریه به دست می گیرد و همین نبود شفافیت درباره آینده سوریه موجب نگرانی متحدان آمریکا درباره سوریه پس از اسد شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.