شکست تئوری”عمق استراتژیک”داوود اوغلو

۳۱فروردین۱۳،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: تئوری “عمق استراتژیک” داوود اوغلو علی‌رغم دستیابی به موفقیت های اولیه، از جمله تلاش در جهت بسط هر چه بیشتر روابط با کشورهای همسایه، به سبب معادلات سیاسی پیش‌بینی ناپذیر منطقه خاورمیانه، از جمله تداوم بحران سوریه، با بن‌بست روبرو شده و قطعا شکست خواهد خورد.

“حسن صادقیان” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تلاش‌های دولت اردوغان برای پنهان‌سازی شکست تئوری “عمق استراتژیک” گفت: دولت اردوغان با حمایت کشورهای غربی به ویژه آمریکا، در صدد عادی‌سازی روابط با دولت تل آویو، حل مسئله کردها در داخل ترکیه و همچنین بازبینی روابط با دولت عراق است.

وی ادامه داد: اردوغان تئوری عادی‌سازی روابط با کشورهای همسایه و عثمانی‌گرایی را در دستور کار دولت ترکیه قرار داده تا از این طریق نشان دهد تئوری “عمق استراتژیک” داوود اوغلو به بن‌بست رسیده است.

این کارشناس سیاست خارجی در خصوص علل به بن بست رسیدن تئوری “عمق استراتژیک” داوود اوغلو تصریح کرد: ‌با توجه به هزینه بیش از اندازه این سیاست‌ها برای دولت ترکیه، به احتمال بسیار در صورت ادامه این روند در معادلات سیاسی خاورمیانه، دولت اردوغان و تئوری “عمق استراتژیک” داوود اوغلو با شکست روبرو خواهد شد.
 
صادقیان افزود:‌ در سیاست داخلی از یک سو احزاب مخالف، دولت اردوغان را به سبب متحمل شدن هزینه‌های بیش از حد، به شدت تحت فشار قرار خواهند داد و از سوی دیگر در بعد سیاست خارجی بی‌اعتمادی دولت‌های همسایه به سیاست‌های منفعت‌طلبانه دولت ترکیه به سبب دخالت مستمر، غیرمنطقی و کاهش محبوبیت ترکیه در منطقه، حداقل هزینه‌هایی خواهد بود که دولت اردوغان با آن روبرو خواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطر نشان کرد:‌ فرجام بحران در سوریه، مسئله بسیار مهمی است که در آینده معادلات سیاسی خاورمیانه، نقش اصلی را بازی خواهد کرد که در صورت پایداری دولت بشار اسد و شکست معارضان تروریست، تئوری به بن‌بست رسیده داوود اوغلو با شکست سنگینی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.