شکست سیاست‌های غرب در افغانستان مشهود است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

یک کارشناس رسانه‌های بین الملل با بیان اینکه غرب و ناتو از سیاست‌های دوگانه خود در خاک افغانستان پیروی می‌کنند، گفت: این امر نشان دهنده شکست قطعی سیاست‌های آنها در منطقه است.

حسن عابدینی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به لشکرکشی نیروهای نظامی غرب به خاک افغانستان در سال ۲۰۰۱ گفت: غرب با این ادعا که قصد دارد تا سران القاعده را که به نقل از خودشان در افغانستان مستقر بودند را نابود کند ولی در طول ۱۱ سال قبل شاهد دستگیری سران القاعده توسط آنها نبوده‌ایم.

وی با بیان‌اینکه حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان ضرر و خسارت‌های فراوانی را به همراه داشته است، گفت: در طول ۱۱ سال قبل افغانستان شاهد هزارن کشته، زخمی و یا آواره بوده که این موضوع نشام از ناکارآمدی سیاست‌های غرب در اشغال افغانستان و حمله به این کشور دارد.

عابدینی با تاکید بر اینکه سیاست‌های غرب و آمریکا در خصوص اشغال افغانستان و عراق باید تغییر کند، افزود: اشغال نیروهای نظامی آمریکای در خاک افغانستان و عراق سبب هزینه‌های گزاف بیش از ۳ هزار میلیارد دلار است که این هزینه‌ها نه تنها دستاورد و نتیجه‌ای برای دولتمردان آنها نداشته بلکه آنها را خسارت‌های بسیاری مواجه نموده است.

این کارشناس رسانه‌های بین‌المللی با بیان اینکه نیروهای آمریکایی به دلیل عدم هیچ‌گونه دستاوردی در اشغال این سرزمین‌ها تصمیم به ترک آنها نموده‌اند، تصریح نمود: طی چند ماه قبل میزان حمله نیروهای پلیس ملی افغانستان به نیروهای نظامی ناتو بسیار گسترده شده که نشان می‌دهد نیروهای نظامی آمریکایی درصدد راهی برای برون‌رفت از بن‌بست افغانستان و توجیه افکار عمومی با استفاده از کلمات فریبنده و مناسب می باشند.

وی با اشاره به ادعای ناتو مبنی بر اینکه پس از سال ۲۰۲۲ برای حضور در افغانستان به اجازه سازمان ملل نیازی نداریم، گفت:‌ اینکه فرمانده ناتو هر وقت بخواهد پس از خروج نیروهایش در افغانستان مجددا وارد آن کشور شود اقدامی غیر قانونی و غیر حرفه‌ای است.

عابدینی در مورد اینکه یک بلوک نظامی نمی‌تواند هر موقعی که بخواهد به کشوری وارد شود و عملیات نظامی انجام داده و هر موقع که خواست خارج شود، افزود: این امر نشان‌دهنده‌ آن است که سازمان ملل متحد نه شورای امنیت‌ملی و نه دیگر نهادهای بین‌المللی در جای خود قرار دارند.

وی با بیان اینکه گفته ناتو جنبه تبلیغاتی داشته و برای توجیه افکار عمومی آن را مطرح نموده است، افزود: ناتو به عنوان یک بلوک نظامی وابسته به اردوگاه غرب است که از سیاست جنگل در جهتی ورود و خروج غیرقانونی و کشتار اشخاص بی‌گناه بهره می‌برد که هیچ‌گونه قانونی حاکم بر نظام بین‌الملل بر آن نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه قدرت‌ها بزرگ و مزدور دنیا خواستار حل همه موضوعات از طریق دهانه تفنگشان می باشند،‌ تصریح نمود: ناتو دیگر از هیمنه سابق برخوردار نیست چرا که در طول ۱۱ سال قبل نتوانسته هیچ دستاوردی از جمله صلح و امنیت بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی بر مردمانشان وعده داده بود را بدست آورد.

وی با بیان اینکه ناتو حتی نتوانسته در برابر گروه‌های کوچک در افغانستان به پیروزی دست یافته و یا حتی قادر به تامین امنیت در کابل و خارج از آن نبوده است، افزود: ناتو در حال حاضر با بسیاری از گروه‌های مسلح از جمله طالبان وارد گفتگو شده که این امر گواه بر آن است که آنها از سیاستی دوگانه پیروی می‌کنند.

این کارشناس رسانه‌های بین المللی در پایان خاطر نشان نمود: ناتو باتمامی گروه‌هایی که به اسم مبارزه با آنها وارد خاک افغانستان شده بود، در حال مذاکره بوده و این نشانگر شکست قطعی سیاست‌های غرب و ناتو در افغانستان است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.