شکست قائم مقامی برابر نایجل شورت

۱۹م اسفند ،

 در این مسابقه که از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه عصر امروز شنبه آغاز و ساعت ۱۹ در دانشگاه شهید بهشتی تهران به پایان رسید قائم مقام مسابقه را خوب آغاز کرد و تا پیش از استراحت از نظر زمانی و نحوه بازی از حریف خود پیش بود.

به گزارش ایرنا، استاد بزرگ شطرنج ایران پیش از حضور در اتاق دوربین (بخشی که برای تغذیه، گفت و گو با علاقه مندان به شطرنج و تبادل نظر میان دو حریف تدارک دیده شده بود) ۲۵ دقیقه وقت داشت، در مقابل نایجل شورت تنها هفت دقیقه زمان برای تفکر در بازی در اختیار داشت.

پس از بازگشت دو شطرنج باز به میز مسابقه، شورت بتدریج موفق شد فاصله خود را بهبود بخشد و بر احسان قائم مقامی چیره شود.

در اواخر مسابقه قائم مقامی تنها دو دقیقه فرصت داشت، حال آنکه نایب قهرمان اسبق جهان هنوز چهار دقیقه از زمان هفت دقیقه ایش باقی مانده بود.

برخی از شطرنجبازان حاضر در سالن دلیل افت قائم مقامی را تبادل اطلاعات با استاد سابق خود (نایجل شورت) و استرس های بوجود آمده به دلیل حضور در اتاق دوربین می دانستند.

شایان ذکر است، نوع مسابقه قائم مقامی و نایجل شورت به شکلی است که دو شطرنج باز بر خلاف معمول در زمان استراحت با یکدیگر گفت وگو می کنند و از سبک بازی و افکار یکدیگر در طول مسابقه مطلع می شوند.

این سیاست با نظر دو طرف و با هدف ارتقاء سطح کیفی قائم مقامی انجام گرفته است. بنابراین در این گونه پیکارها برد و باخت از اهمیت کمتری برخوردار است.

این اولین رویارویی قائم مقامی با نایجل شورت بود و فردا یکشنبه قرار است دو شطرنج باز دوبار دیگر در برابر یکدیگر قرار بگیرند.

روز دوشنبه نیز دو بازی دیگر انجام خواهد شد و روز سه شنبه تنها یک دیدار برگزار می شود. نوع و سبک بازی های بعدی دو شطرنجباز هنوز مشخص نشده است و بستگی به توافق طرفین دارد.

تعداد تماشاگران این مسابقه که اکثر آنان را دانشجویان دانشگاه تشکیل می دادند مکررا تغییر می کرد. در لحظاتی از این بازی که حدود ۳ ساعت و نیم به طول انجامید حداکثر ۵۰ نفر به صورت همزمان بازی را تماشا می کردند.

آتوسا پورکاشیان استاد بزرگ شطرنج ایران و والدین احسان قائم مقامی از جمله تماشاگران این رویارویی بودند.

نایجل شورت از قهرمانان به نام شطرنج جهان است و جزو معدود اشخاصی به حساب می آید که در روزنامه‌های ورزشی معتبر جهان به تحلیل بازی‌های بزرگان این ورزش می‌پردازد.

وی در کنگره‌های فدراسیون بین المللی شطرنج نیز صاحب نظر است.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.