شکست هیمنه و تکنولوژی نظامی اسرائیل

۰۳م آذر ،

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، طبق بعضی گزارش‌ها، از میان تعداد بیشمار موشکی که گروه‌های مقاومت فلسطین به سوی سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده، گنبد آهنین صرفا قادر به ردیابی حدود ۲۰۰ راکت بوده و سایر موشک‌ها در شهرک‌های صهیونیست‌نشینی چون عسقلان، اسدود و اوفکیم فرود آمده‌اند.

همین ماجرا، عملا آینده این سامانه را در معرض تردید قرار داده است؛ سامانه‌ای که سبب تولید آن به درگیری سال ۲۰۰۶ اسرائیل با حزب‌الله لبنان باز می‌گردد. در آن نبرد، حزب‌الله راکت‌های بسیاری به سمت اسرائیل شلیک کرد که خسارات و کشته‌های فراوانی را برای این رژیم به همراه داشت.

یک سال بعد، «عمیر پرتس»، وزیر وقت جنگ اسرائیل اعلام کرد، کمپانی اسرائیلی «رافائل» که تولیدکننده تجهیزات نظامی است، برای مقابله با تهدیدهای آینده یک سپر دفاع موشکی تازه خواهد ساخت که لااقل جلوی حمله راکت‌های مقاومت را تا عمق سرزمین‌های اشغالی بگیرد.

در نهایت، در ماه مارس ۲۰۱۱ بود که اسرائیل پس از ۴ سال تلاش، سامانه ضدموشکی گنبد آهنین را به کار گرفت. هدف استفاده از این سامانه، ایجاد چتری دفاعی بر فراز اسرائیل بود تا بتوان از حمله احتمالی راکت‌ها و موشک‌های کوتاه برد به مراکز جمعیتی جلوگیری کرد.

سیستم عملکرد این سپرموشکی به این ترتیب است که وقتی دشمن، موشک یا گلوله توپ را شلیک می‌کند، آن موشک توسط رادار ردگیری و داده‌های آن به واحدی به نام واحد هدایت مخابره می‌شود که مسئولیت تحلیل داده‌ها و شناسایی مختصات هدف را دارد. این واحد، پس از شناسایی هدف، مختصات آن را به واحد شلیک ارسال می‌کند و همزمان در ثانیه‌ای قبل از فرود موشک، آن را منهدم می‌کند.

اما اکنون از بدشانسی اسرائیلی‌ها، به‌رغم صرف هزینه ۲۰۰ میلیون دلاری که بخش اعظم آن را آمریکا تقبل کرده بود، این سیستم در آزمون عملی خود ناکام ماند. این در حالی است که از سال قبل تاکنون که اسرائیل وارد فاز اجرایی نمودن سامانه «گنبد آهنین» شده، تبلیغات بسیاری بر روی غیر قابل خدشه و نفوذ بودن آن کرد به طوری که آن را کارآمدترین پوشش ضد موشک در جهان نامید.

اما بعد از دور تازه درگیری در غزه از چند روز قبل تاکنون و هدف قرار گرفتن نقاط مختلف پایتخت این رژیم، شکست پذیر بودن این سامانه پرهزینه را حداقل در میدان جنگ با یک گروه کوچک مقاومت، همچون حماس تایید کرد.

البته این اولین بار نیست که عملکرد گنبد آهنین زیر سئوال رفته است. روزنامه دیلی‌تلگراف چندی پیش در مطلبی به ضعف‌های این سامانه اشاره کرد و نوشت: «در سال ۲۰۱۱، ۷ راکت از نوار غزه شلیک شد و گنبد آهنین فقط ۶ راکت را هدف قرار داد. یک راکت باقی مانده در داخل اسرائیل فرود آمد و یک نفر را کشت. ژنرال «درون گاویش» فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در واکنش به این اتفاق گفت که مسئولان هیچ‌گاه مدعی نشده‌اند که گنبد آهنین یک «سامانه جادویی» است».

به نوشته این روزنامه انگلیسی، در ماه مارس بعدی، پس از ترور «زهیر القیسی» از رهبران غزه، هجمه شدید راکتی علیه اسرائیل آغاز شد. گنبد آهنین علیه ۷۱ مورد از این‌ راکت‌ها عمل کرد، اما فقط توانست ۵۶ مورد از آن‌ها را مورد اصابت قرار دهد. اما بدترین مورد، نفوذ یک پهپاد ناشناس به حریم هوایی اسرائیل بود که بیش از پیش اثرگذاری گنبد آهنین را زیر سئوال برد.

مجموعه ناکامی‌های فوق در کنار عملکرد ضعیف این سامانه در جنگ اخیر غزه سبب شد، مقامات اسرائیلی اعتراف کنند، گنبد آهنین قادر به حفاظت کامل از سرزمین‌های اشغالی در صورت راکت‌باران شدید و مستمر دشمن نیست و همچنین قدرت رهگیری گلوله‌های دارای برد بسیار کوتاه را ندارد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. امید زمانی:

    احسن به آقا پدرام عزیز ایران آریایی شیهه باغیرت نظر شما عقید ۷۵ ملیون ایرانی است وروزی جهان مسکون از ملتها پستی چون انگل ساکسونها وفرانسوی هاو…. در مغز پوک خود ان را در ک خواهند کرد

  2. پدرام نفیسی فر:

    ایران کشوری با ۵۰۰ملیون سال قدمت و۳۵۰۰۰ سال ان تمدن درخشان داشته باید ما در همه علوم صنعت تکنولوژی وقدرت نظامی اولین باشیمدر کل گائنات نه فقط کره زمین وچند گشور اشغال مثل آمریکا و بقیه اشغالهایی ازاین قبیل ما بااینها فرق داریم ما برتریم چون این موقعیت را ایران قبلا تجربه کرده و برای این ملت تازگی ندارد بله ایران زمان کورش کبیر ………..

  3. پدرام نفیسی فر:

    ایران کشوری با ۵۰۰ملیون سال قدمت و۳۵۰۰۰ سال ان تمدن درخشان داشته باید ما در همه علوم صنعت تکنولوژی وقدرت نظامی اولین باشیمدر کل گائنات نه فقط کره زمین وچند گشور اشغال مثل آمریکا و بقیه اشغالهایی ازاین قبیل ما بااینها فرق داریم ما برتریم چون این موقعیت را ایران قبلا تجربه کرده و برای این ملت تازگی ندارد

    • امید زمانی:

      احسن به نظر شما این نظر دیدگاه ۷۵ ملیون ایرانی اصیل باغیرت اریایی است
      ایران روزی کل جهان را به اطاعت وادار خواهد کرد روزی جهانیان برتری ایران آریایی را در مغز پوک خود درک خواهد کرد مرگ بر نزاد کثیف انگل و ساکسون

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.