شکست ITU در مقررات گذاری اینترنت

۲۵م آذر ، آی تی ایران – اجلاس اتحادیه جهانی مخابرات در دوبی که با موضوع مقررات گذاری و مدیریت اینترنت بسیار خبرساز شده بود، بدون نتیجه خاصی به کار خود خاتمه داد.

در این اجلاس ۸۹ عضو این اتحادیه که یکی از نهادهای سازمان ملل است، حضور داشتند اما آمریکا و بیش از ده کشور دیگر با قطعنامه پایانی آن مخالفت کرده و آن را امضا نکردند. قطعنامه‌ای که به نقل از آنها راه را برای مقررات گذاری روی اینترنت باز میکرد.

حمدان توره مدیر اتحادیه جهانی مخابرات در پایان این اجلاس در یک جلسه مطبوعاتی ضمن اعلام ناخشنودی از اقدام آمریکا و کشورهای مخالف تاکید کرد که این قطعنامه هیچ اشاره ای به اینترنت نداشت و در عین حال این قطعنامه غیر الزام آور بود که اتفاقا به توسعه اینترنت کمک هم میکرد.
به گفته مدیر ITU این کنفرانس دربارهٔ کنترل یا مدیریت اینترنت نبود اما جیمز لوییس محقق مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت : آنها دروغ می‌گویند ، تمام کنفرانس دربارهٔ اینترنت بود.

لوییس گفت: اتحادیه جهانی مخابرات اعتبار خود را در این ماجرا از دست داد چراکه ابتدا گفتند که سر این موضوع رای گیری نمی‌کنند و تصمیم باید بر اساس توافق عمومی حاصل شود اما بعد رای گیری کردند.

در واقع اختلاف بین آمریکا و متحدانشان از یک سو و کشورهایی چون چین و روسیه و عربستان سعودی بود، در حالی که کشورهای غربی معتقد به عمد مقررات گذاری و اینترنت آزاد بودند، مخالفانشان خواستار کنترل بیشتر دولتها بر محتوای آنلاین ( از طریق اتحادیه جهانی مخابرات) بودند.

گوگل یکی از دیگر منتقدان این کنفرانس بود و گفت بسیاری از دولتهای شرکت کننده در این کنفرانس خواستار افزایش سانسور اینترنتی می باشند. سخنگوی گوگل در این زمینه گفت: ما پشت دولتهایی هستیم که با این عهدنامه مخالفند چراکه ما بسیاری از مردم جهان از وب آزاد و باز حمایت میکنیم.

وین سرف پدر اینترنت و بسیاری از شرکتهای بزرگ اینترنتی نیز با این اجلاس مخالفت کرده بودند.
IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.