شکلات تلخ و تاثیر آن بر سلامت

تحقیقات زیادی راجع به فواید شکلات تلخ انجام شده است و تقریبا همه ما می دانیم که شکلات تلخ یکی از مواد خوراکی مفید برای سلامتی ماست. اما موج جدیدی از تحقیقات دانشگاه سن دیگو راجع به شکلات تلخ، خواص جدیدی از این ماده را برملا کرده است که از مهم ترین آنها می توان به کاهش قند و کلسترول بد خون اشاره کرد. همچنین شکلات تلخ می تواند کلسترول مفید خون را افزایش دهد و به سلامت قلب کمک کند.

تحقیقات انجام شده بر روی ۳۱ نفر، نشان داد که خوردن ۵۰ گرم شکلات تلخ (حاوی ۷۰٪ کاکائو) می تواند در سلامت قلب مفید واقع شود و از سوی دیگر به سبب بالا بودن کالری شکلات، خوردن آن به صورت متعادل توصیه می شود.

از خواص دیگر شکلات را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-شکلات ریسک سکته قلبی را کم می کند

dark_chocolate_main

یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ در سوئد انجام شد، نشان می دهد که بانوانی که هر هفته بیش از ۴۵ گرم شکلات مصرف می کنند، ۲۰٪ کمتر نسبت به دیگر بانوان در ریسک ابتلا به حمله قلبی هستند.

۲-شکلات سلامت قلب را افزایش می دهد

dark_chocolate_heart

افرادی که به صورت متداول شکلات میخورند، به سبب کاهش فشار خون و کاهش میزان کلسترول بد در خونشان دارای سلامتی قلبی بیشتری نسبت به دیگر افراد هستند.

همچنین شکلات تلخ به سبب خاصیت ضد التهابش، ریسک بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

۳-شکلات شما را سیر می کند

dark_chocolate_hunger

به سبب اینکه شکلات سرشار از فیبر است، شما با خوردن مقدار کمی از شکلات احساس سیری خواهید کرد. همچنین شکلات تلخ اشتهای شما را نسبت به غذاهای شور و چرب کم خواهد کرد.

۴-شکلات ممکن است از دیابت پیشگیری کند

dark_chocolate_diabete

یک تحقیق کوچک در ایتالیا که در سال ۲۰۰۵ انجام شد، نشان داد که خوردن شکلات به صورت متداول، حساسیت بدن را نسبت به انسولین بالا می برد و همین موضوع ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

۵-شکلات از پوست شما محافظت می کند

dark_chocolate_skin

بهتر است که دیگر به فکر این نباشید که با خوردن شکلات پوست شما جوش خواهد زد. شکلات تلخ به سبب در اختیار داشتن آنتی اکسیدانی با نام فلاونویدز، می تواند از پوست شما در مقابل اشعه فرا بنفش خورشید محافظت کند. البته این بدین معنی نیست که شما با خوردن شکلات تلخ، از کرم ضد آفتاب بی نیاز می شوید.

۶-شکلات جلوی سرفه ها را می گیرید

dark_chocolate_cough

ماده موجود در شکلات با نام تئوبرومین بر روی قسمتی از مغز اثر گذاشته و می تواند جلوی سرفه های شدید شما را بگیرد.

۷-شکلات حالتان را بهتر می کند

dark_chocolate_mood

موضوعی انکار ناشدنی ست که خوردن شکلات می تواند شما را سرحال کند و همانطور که می دانید لذت بردن از خوردن نیز بخشی از لذت های زندگی است. همچنین گزارش شده که افرادی که شکلات می خورند، استرس کمتری نسبت به دیگر افراد دارند.

۸-شکلات جریان خون را بهبود می بخشد

dark_chocolate_blood

کاکائو به سبب در اختیار داشتن خاصیت رقیق سازی خون، همانند آسپرین عمل می کند و همین موضوع باعث می شود تا با خوردن شکلات، جریان خون و گردش آن در بدن بهبود بخشیده شود.

۹-شکلات دید بصری را بهبود می بخشد

dark_chocolate_vision

محققان دانشگاهی بر این باورند که شکلات به سبب اینکه گردش خون را بهبود می بخشد و این موضوع برای جریان خون در مغز و شبکیه چشم هم نیز صادق است، می تواند دید بصری را تا حدودی بهبود بخشد.

۱۰-شکلات ممکن است شما را باهوش تر کند

dark_chocolate_smart

افزایش گردش خون در بدن شما که به واسطه فلاوانول موجود در شکلات صورت می پذیرد، باعث افزایش سرعت عکس العمل و میزان هوشیاری شما می شود و این موضوع باعث می شود تا شما بتوانید امور روزمره بیشتری را انجام دهید.

***

حال که از خواص شکلات تلخ مطلع گشتید، می توانید آنرا در برنامه غذایی خود بگنجانید و از خوردن لذت ببرید. اما به خاطر داشته باشید که شکلات را به اندازه مصرف کنید و هر هفته بیش از ۱۰۰ گرم شکلات را میل نکنید. اوقات شکلات خوری خوبی را پیش رو داشته باشید.

برگرفته از: Huffington Post

*
سالم‌ زی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.