شکلات و کاهش خطر سکته مغزی در مردان

همچنین، تیم پژوهشی پروفسور لارسن دریافته است افرادی که شکلات بیشتری می خورند معمولا نسبت به دیگران سن کمتری داشته، دانش آموخته کالج بوده، آسپرین مصرف کرده، میزان سیگار کشیدن در آنها کمتر بوده و میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند.

پژوهشگران سوئدی دریافته اند خطر بروز سکته مغزی در مردانی که هر هفته یک تخته استاندارد شکلات مصرف می کنند به میزان ۱۷ درصد کاهش می یابد.

به گزارشممتازنیوز،  پژوهشگران معتقدند میزان مصرف شکلات بیشتر می تواند احتمال خطر بروز این عارضه را هرچه بیشتر کاهش دهد. نقش شکلات در سلامتی انسان هر روز پر رنگ تر میشود.

اخیرا پژوهشگران به نقش خوردن شکلات برای کمک به کاهش فشار خون در برخی افراد پی برده بودند.
 

مطالعه ای دیگر حاکی از نقش موثر شکلات در ارتقای عملکرد مغز بوده است. اکنون نیز پژوهشگران موسسه کارولینسکای استکهلم به ارتباط میان خوردن شکلات و سکته مغزی پی برده اند.

افزون بر این، پژوهشگران معتقدند میزان مصرف شکلات بیشتر می تواند احتمال خطر بروز این عارضه را هرچه بیشتر کاهش دهد.

در این مطالعه که به رهبری پروفسور سوزان لارسون انجام شده، شرایط ۳۷ هزار مرد در بازه سنی ۴۵ تا ۷۹ سال به مدت ۱۰ سال مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته است.

براساس نتایج حاصله، پژوهشگران دریافته اند خطر بروز سکته۲ اونس شکلات در/ مغزی در مردانی که حدود ۲ هفته خورده اند، در مقایسه با افرادی که شکلات کمی خورده یا اصلا شکلات نمی خورند به میزان چشمگیری کمتر است.

برای بررسی هرچه بیشتر و تایید نتایج کسب شده، لارسن و همکارانش داده های چهار مطالعه دیگر شامل مطالع های که در سال ۲۰۱۱ درباره زنان انجام شده بود را جمع آوری کرده و مجموع داده ها را مورد تجزیه و تحلیل مجدد قرار دادند.

بر همین اساس، نتایجی مشابه کسب شده که حاکی از کاهش ۱۹ درصدی خطر بروز سکته مغزی در مردان و زنانی است که شکلات بیشتری نسبت به دیگران خورده بودند. به گفته دانشمندان، فواید خوردن شکلات در واقع به کاکائو موجود در آن که حاوی فلانوئید است، باز می گردد.

فلانوئیدها ترکیباتی هستند که در مطالعات پیشین نقش آنها در کاهش فشار خون، افزایش کلسترول خوب و بهبود عملکرد شریانی مشخص شده بود. این فلانوئیدهای آنتی اکسیدان م یتوانند به رقیق شدن و جلوگیری از لخته شدن خون کمک کرده که در جلوگیری از سکته های قلبی موثر است.

همچنین، پژوهشگران سوئدی به این نکته اشاره داشته اند که برخی صفات در افرادی مشخص می توانند به ارتباط مثبت میان خوردن شکلات و پیشگیری از سکته مغزی کمک کند.

در مطالعه اخیر، مردان شرکت کننده به پرسش هایی درباره سطح سواد، وزن، قد، کشیدن سیگار، فعالیت های بدنی، سابقه فشار خون و دیگر موارد قلبی، مصرف نوشیدنی های الکلی و رژیم غذایشان به عنوان پایه و اساس تجزیه و تحلیل این مطالعه پاسخ داده اند.

از آن جایی که امکان کاهش خطر سکته مغزی به واسطه دیگر مواد تشکیل دهنده شکلات نیز وجود دارد، پژوهشگران با ارائه یک نظریه، کافئین را از آن جمله عنوان کرده اند. البته میزان کافئین موجود در شکلات به طور کلی بسیار کمتر از کافئین موجود در قهوه است و این ماده به تنهایی نم یتواند تاثیرات مثبت خوردن شکلات را تشریح کند.

همچنین، تیم پژوهشی پروفسور لارسن دریافته است افرادی که شکلات بیشتری می خورند معمولا نسبت به دیگران سن کمتری داشته، دانش آموخته کالج بوده، آسپرین مصرف کرده، میزان سیگار کشیدن در آنها کمتر بوده و میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می کنند.

اما در شرایطی که نتایج مطالعه اخیر قابل توجه ذکر شده، انجمن سکته مغزی طی هشداری نتایج حاصله را به معنای مصرف مقدار زیادی شکلات برای افزایش سلامت در مردان نم یداند. آرمان نوشت: به گفته دکتر کلر والتون از انجمن سکته مغزی، مطالعات پیشین نشان داده اند که مصرف شکلات تلخ می تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل و سلامت به کاهش خطر بروز سکته مغزی کمک کند.

همچنین، مطالعه اخیر نیز نشان می دهد خوردن مقدار مشخصی از برخی نمونه های شکلات می تواند برای مردان مفید باشد.

با وجود این، همچنان باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود تا شکلات به عنوان جایگزینی برای ورزش منظم و یا رژیم غذایی سلامت در راستای کاهش خطر سکته مغزی محسوب شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.