شکیبایی و آخرین جایزه اش از جشنواره فیلم فجر/خسرو شکیبایی پدیده‌ای تکرار نشدنی برای مهرجویی +تصاویر

۱۲ام بهمن ،

زنده یاد “خسرو شکیابی” با دریافت دیپلم افتخار برای فیلم سینمایی “اتوبوس شب” به کارگردانی “کیومرث پوراحمد” از سینما خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ خسرو شکیبایی در ۷ فروردین ماه سال ۱۳۲۹ در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد در شناسنامه نامش “خسرو” است ولی خانواده و نزدیکان او را “محمود” صدا می کردند او در ۱۹ سالگی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی با معرفی به “عباس جوانمرد” به صورت کاملاً حرفه ای بازیگر تئاتر شد.

او فارغ التحصیلان بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۲ با بازیگری تئاتر آغاز کرد، ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفه دوبلوری شد شکیبایی اولین بار در سال ۱۳۵۳ در فیلم کوتاه و ۱۶ میلیمتری “کتیبه” به کارگردانی “فریبرز صالح” مقابل دوربین رفت در سال ۱۳۶۱ در حالی که مشغول بازی در نمایش “شب بیست و یکم” بود مورد توجه “مسعود کیمیایی” قرار گرفت و با بازی در نقش کوتاهی در فیلم “خط قرمز” مسعود کیمیایی در سال ۶۱ به سینما آمد و تا سال ۱۳۶۸ نقش آفرینی هایی کرد در فیلم های “دزد نویسنده” ، “ترن” و “رابطه” خوب ظاهر شد. اما بعد از بازی در فیلم “هامون”، “داریوش مهرجویی” در سال ۶۸ نام “خسرو شکیبایی” بر سر زبان ها افتاد.

او برای بازی اش در همین فیلم از هشتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین را دریافت کرد. او دیگر نتوانست از جلد “هامون”بیرون بیاید و “حمید هامون” را در انواع و اقسام لباس‌ها و تیپ های مختلف تکرار کرد. اما توانایی های انکار ناپذیرش را در چند فیلم به معرض نمای گذاشت.

بازی تأثیر گذار و در دو فضای کاملاً متفاوت در فیلم “کیمیا” و “کاغذ بی خط” هنوز هم در ذهن بسیاری از مخاطبان نقش بسته است. او برای بازی در فیلم کیمیا به کارگردانی “احمدرضا درویش” در سال ۱۳۷۳ بار دیگر برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

“حمید هامون” سومین سیمرغ خود را هم برای بازی در نقش “عادل مشرقی” فیلم سالاد فصل “فریدون جیرانی” گرفت.

از آخرین افتخارات شکیبایی هم دیپلم افتخار برای فیلم “اتوبوس شب” کیومرث پوراحمد بود.

این فقط نگاهی به سیمرغ های بلورین شکیبایی برای جشنواره فیلم فجر بود گرچه نباید فعالیت های این هنرمند را در عرصه دوبله آثار تلویزیونی تئاتر و گویندگی اش  نادیده بگیریم.

آخرین بازی زنده یاد شکیبایی نقش آفرینی در فیلم سینمایی “دل شکسته” به کارگردانی “علی روئین تن” بود او ساعت ۴ صبح روز جمعه ۲۸ تیر ماه سال ۸۷ در سن ۶۴ سالگی در اثر عارضه قلبی در بیمارستان پارسیان تهران در گذشت.

گزارش از مهدیس مستعد


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.