شگفتی‌های آسمان را رصد کنید

جام جم آنلاین: رصد ستارگان بر خلاف آنچه تصور می‌شود چندان سخت و پیچیده نیست. بسیاری از افراد پس از این‌که یاد می‌گیرند چطور اجسام سماوی را در آسمان تعقیب کنند، گشت‌وگذار در آسمان را به عنوان یکی از سرگرمی‌های مورد علاقه‌شان انتخاب می‌کنند.

تنها با داشتن نقشه‌ای از آسمان می‌توانید به آسانی کهکشان‌ها، سحابی‌ها، ستارگان خوشه‌ای، سیارات و دیگر اجسام سماوی را شناسایی کنید.

بعضی از این گنجینه‌های هستی را می‌توانید با چشم غیرمسلح نظاره کنید، اما برای دیدن بعضی از آنها نیز به ابزارهایی مانند دوربین‌های دوچشمی با قابلیت بزرگنمایی یا حتی تلسکوپ‌های پیشرفته نیاز دارید. بی‌شک آشنایی با آسمان شب، دانسته‌های شما را افزایش می‌دهد.

پس از این‌که به عنوان یک منجم مبتدی به مسیر شناخت اسرار هستی در آسمان شب قدم گذاشتید، باید یک دوربین دوچشمی و یک نقشه از سطح آسمان تهیه کنید.

آسمان سکونتگاهی پهناور است که اگرچه ستارگان و سیارات ساکنان اصلی آن هستند، اما نشانه‌هایی از ماهواره‌ها، ستاره‌های دنباله‌دار و شهاب سنگ‌ها را نیز در آن می یابید.

ویژگی‌ها و خصوصیات ظاهری و چگونگی حرکت اجسام سماوی از جمله نشانه‌های اختصاصی است که می‌توانید برای شناسایی آنها استفاده کنید.

برای مثال شهاب‌سنگ‌ها تشعشعات ناگهانی و گذرایی هستند که تنها در کسری از ثانیه از مقابل چشم‌تان عبور می‌کنند.

ماهواره‌ها یا قمرهای مصنوعی در مقایسه با بعضی ستارگان بزرگ‌تر بوده و روشن‌تر به نظر می‌رسند. معمولا عبور آنها از یک مسیر مشخص به کندی انجام می‌شود.

ماه نیز از جمله ساکنان اصلی آسمان شب است و بجز نخستین شب‌های ماه نو، در دیگر شب‌ها می‌توانید به آسانی آن را در آسمان شب رصد کنید.

ستاره‌های دنباله‌دار را نیز می‌توانید با چشم غیرمسلح ببینید. ستاره‌های دنباله‌دار معمولا هر سال یا هر ۲سال یکبار در آسمان ظاهرشده و برای چند هفته تا چند ماه قابل رویت هستند.

صورت فلکی مجموعه‌ای از ستاره‌هاست که وقتی از زاویه خاصی از سطح زمین به آن نگاه می‌کنید، به شکل خاصی دیده می‌شود.

اگرچه به نظر می‌رسد ستاره‌هایی که در یک صورت فلکی قرار دارند به هم متصل شده‌اند، اما حقیقت این است که این ستاره‌ها در فواصلی طولانی نسبت به هم قرار گرفته‌اند. معمولا بر اساس شدت بزرگنمایی ابزاری که از آن برای رصد آسمان کمک می‌گیرید، شکل ظاهری ماه و ستارگان متفاوت به نظر می‌رسد.

گاهی شرایط جوی به گونه‌ای است که زمینه مناسبی را فراهم می‌کند تا حتی با چشم غیرمسلح نیز بتوانید بعضی اجسام سماوی را در آسمان ببینید.

دوربین‌های دو چشمی بزرگی اجسام سماوی را تا ۱۰ برابر و تلسکوپ‌ها نیز بزرگی آنها را ۵۰ تا ۱۰۰ برابر افزایش می‌دهند.

گردش زمین موجب می‌شود وقتی به آسمان نگاه می‌کنید تصور کنید سیارات و ستاره‌ها در شب از شرق به غرب در حرکت هستند.

اندازه‌گیری زاویه اجسام نسبت به سطح افق از جمله روش‌هایی است که می‌توانید از آن برای مکان‌یابی اجسام سماوی استفاده کنید.

در این روش از دست‌هایتان به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری کمک می‌گیرید و بر اساس زاویه‌ای که یکی از دست‌ها نسبت به دست دیگرتان که در راستای افق قرار گرفته می‌سازد، ارتفاع و جهت آن جسم نسبت به سطح افق اندازه‌گیری می‌شود.

مترجم: فرانک فراهانی‌جم
منبع: britanica


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.