شگفتی از پیشرفت ایران در شرایط تحریم

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز:

جک استراو، نماینده پارلمان انگلیس که اخیرا در راس هیاتی پارلمانی به ایران سفر کرد طی مقاله‌ای از پیشرفت‌های تهران در ۹سال اخیر ابراز تعجب و شگفتی کرده و نوشته که از اینکه تهران در این مدت ۹سالی که به آنجا سفر نداشتم این همه زیرساخت داشته و هنوز هم اتوبان‌سازی و ساخت مترو در آن جریان دارد «جا» خوردم.

جک استراو ۱۰سال پیش در قامت وزیر خارجه انگلستان به همراه وزرای خارجه آلمان و فرانسه به ایران سفری داشت و در جریان آن سفر توافقنامه هسته‌ای مشهور به تفاهمنامه سعد‌آباد را امضا کرد که بر اساس آن ایران برای دو سال تعلیق غنی‌سازی را پذیرفت. استراو سپس نماینده پارلمان انگلستان شد و حدود دو هفته پیش به تهران آمد و پس از بازگشت به انگلستان مقاله‌ای را در روزنامه ایندیپندنت منتشر و اعتراف کرده که به‌رغم تحریم‌ها، آثار تغییر در چهره تهران مشهود بود. استراو به دولت آمریکا پیشنهاد کرده که فرصت تفاهم با ایران را از دست ندهد چراکه این کشور تغییر کرده است.

جک استراو در یادداشتی که روز جمعه در روزنامه ایندیپندنت منتشر کرد، نوشت: «اوایل هفته گذشته هنگامی که پس از ۹‌سال همراه هیات نمایندگی پارلمانی انگلیس از فرودگاه امام خمینی(ره) به هتل خود در مرکز تهران می‌رفتم، زیرساخت‌های این شهر، اتوبان‌ها و خطوط جدید مترو که در دست ساخت بود من را شگفت‌زده کرد. با وجود تحریم‌ها، تهران این روزها بیشتر شبیه به مادرید و آتن به نظر می‌رسد تا مثلا بمبئی و قاهره.»

وی با اشاره به خاطره اولین حضورش در ایران که مربوط به اواخر سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی و بلافاصله بعد از حملات ۱۱ سپتامبر بود و نیز مناقشه مقامات رژیم صهیونیستی به خاطر مقاله‌ای که وی همان زمان در مطبوعات ایران منتشر کرد و طی آن از اسم «فلسطین» به جای صفت «فلسطین» استفاده کرده بود،‌نوشت: «پشت این اتفاق بی‌معنی یک مسئله خیلی بزرگ‌تر است که هنوز نیز وجود دارد. اینکه آیا اسرائیل با پایان انزوای ایران موافق است یا اینکه هنوز ترجیح می‌دهد ایران یک دولت منزوی در سطح جهانی برای همیشه باقی بماند. از آنجا که سیاست اسرائیل و آمریکا در هم تنیده است، این یک‌سوال بزرگ برای دولت آمریکا نیز محسوب می‌شود.»

استراو در بخش دیگر از یادداشت خود به اثر تحریم‌های غرب علیه ایران اشاره کرد و نوشت: «تحریم‌ها می‌تواند آثار عجیبی هم داشته باشد. گفته می‌شود که سال گذشته ۵۰۰ خودرو پورشه وارد ایران شد. کوکاکولا هم همه جا در دسترس است. اما تحریم‌های بانکی به این معنی است که بیماران سرطانی برای حفظ جان خود نتوانند به داروهای وارداتی‌ که به صورت رسمی از تحریم‌ها معاف شده‌اند، دسترسی داشته باشند.»

وی با بیان اینکه «توافق موقتی که در ماه نوامبر بین ایران و گروه ۱ + ۵ در شهر ژنو منعقد شد، از روز دوشنبه اجرایی می‌شود» افزود: «پایان همه تحریم‌ها قطعا منافعی برای ایران خواهد داشت. برای انگلیس هم همینطور است. بیشتر و فراتر از موقعیت‌های تجاری‌ که ایجاد می‌شود، عادی‌سازی روابط اساسا دارای منافع ذاتی است، آن هم نه فقط برای حل مشکل کشورهایی چون سوریه، عراق، لبنان و فلسطین که ایران در آن‌ها نفوذ دارد.»

نماینده مجلس عوام انگلیس معتقد است: «این بار اگر توافقی صورت نگیرد ایران نخواهد بود که مانند دوره احمدی‌نژاد منزوی می‌ماند، بلکه تحریم‌ها هستند که رو به فرسایش می‌روند. روسیه و چین که کنار می‌کشند. فشار صادرکننده‌های اروپایی هم بخصوص ایتالیایی‌ها و آلمانی‌ها تشدید می‌شود.

(هواپیمای لوفتانزایی که با آن از تهران برمی‌گشتیم پر بود از تجار آلمانی.) از همه مهم‌تر، هیچ تضمینی نسبت به آینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت. جهان به جای آنکه کمتر خطرناک باشد، خطرناک‌تر خواهد شد و این قطعا مورد علاقه اسرائیل هم نخواهد بود. فکر می‌کنم حتی شارون هم این را می‌فهمید. آیا نتانیاهو این مسئله را متوجه خواهد شد؟»

سفر پرماجرای استراو به تهران

جک استراو صبح سه‌شنبه ۱۷ دیماه در قالب یک هیات پارلمانی وارد تهران شد و در سه روز اقامتش در ایران با مسئولان مختلف نظام و همچنین خانواده شهداء هسته‌ای و نیز جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی دیدار کرد.

وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در حالی وارد تهران شده بود که آخرین سفرش به ایران مربوط به ۹ سال قبل و توافقنامه تهران و سه کشور اروپایی موسوم به سعد آباد بود.

یکی از مباحث مهم که استراو در سفر اخیر خود به تهران و اظهارات گوناگونی که در دیدار با مقامات ایرانی بر آن اذعان داشت،‌سیاست اشتباه غرب علیه ایران درخصوص تحریم‌ها بود. وی بارها ضمن انتقاد از اینکه ایران طی سال‌های گذشته مورد تحریم‌های یک‌جانبه غرب قرار گرفته اعلام کرد از ابتدا با این سیاست اشتباه مخالف بوده است. وی همچنین دربارهٔ آخرین فرصتی که آمریکا و دیگر اعضای گروه ۵+۱ درخصوص توافق اخیر هسته‌ای در ژنو دارند هشدار داد و خواستار آن شد که غرب به مفاد این توافقنامه متعهد بماند.

 استراو همچنین نسبت به سیاست‌های دولت کشورش در برابر ایران انتقاداتی مطرح کرد. جالب آنکه مواضع استراو برخلاف سیاست مداران غربی پس از ترک تهران نیز تغییر نکرد. وزیر خارجه پیشین انگلیس پس از آنکه به سفر سه روزه خود به تهران خاتمه داد در گفت‌وگو با شبکه ۴ رادیو انگلیسی بی‌بی سی گفت «انگلیس و آمریکا در گذشته در ایران نقشی زیانبار داشته‌اند.»

 به گفته استراو «تاریخی بسیار طولانی در مورد روابط نامطلوب ایران با آمریکا و انگلیس وجود دارد.» این نماینده مجلس عوام انگلیس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به کودتای سال ۱۹۵۳ که به سرنگونی دولت محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران منجر شد، اذعان کرده بود: «ما کودتایی را برای برکنار کردن دولتی که از طریق انتخاباتی دموکراتیک روی کار آمده بود، سازماندهی کردیم.»

منبع :روزنامه تهران امروز


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.