شیب سنج دیجیتالی با سنسور ابداعی جیوه طراحی شد

شیب سنج دیجیتالی با سنسور جیوه از سوی دانش آموخته دانشگاه علوم تحقیقات برای کار در بخش های صنعتی ساخته شد.

علی رضا حکیمی، مخترع و دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در گفتگو با خبرنگار دانش باشگاه خبرنگاران افزود: در حال حاضر در بسیاری از بخش های صنعتی نیازمند سنجش شیب به صورت دقیق هستیم تاکنون برای چنین عملی از سنسورهای دیجیتالی شیب سنج استفاده می شد که البته هیچ یک تولید داخلی نبوده و کار با آن برای هر کسی مقدور نیست. این سنسور ها شکلی شبیه به آی سی های کوچک الکترونیکی داشته و در مدارات مختلف استفاده می شود بارها پیش آمده که دستگاه حساس به واسطه نقص این عضو کوچک ساعتها و روزها قادر به ادامه فعالیت نبوده و هزینه های سنگینی به بار می آورد.

وی گفت: با توجه به این که جیوه تنها فلزی است که در دمای محیط به صورت مایع یافت می شود در این اختراع برای اولین بار تراز الکترونیکی با سنسور جیوه طراحی شد ابتدا در یک لوله U شکل مقداری جیوه ریخته شد و در دو طرف لوله سیم هایی با مقاومت الکترونیکی با ۵ برابر قرار داده و در نهایت سیم معمولی دیگری در کف لوله تعبیه شد.

در این حالت سنسوری طراحی شده که با استفاده از تغییر اوضاع سطح جیوه و تغییر مقاومت ۲ طرف لوله زاویه شیب سنجیده می شود. دستگاه طراحی شده قادر است تا زاویه  و جهت شیب را بروی صفحه نیز نمایش دهد./ح


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. علیرضا عابدی:

    لطفاتماس بگیرید۰۹۱۳۲۶۶۳۳۲۴

  2. علیرضا عابدی09132663324:

    لطفا تماس بگیرید

  3. علیرضا عابدی:

    خواهشمندست جهت خرید بااینجانب تماس حاصل فرمایید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.