شیرازی‌ها در چشم تلسکوپ مینیاتوری کاشتند

۱۴اردیبهشت،

با کاشت تلسکوپ مینیاتوری چشم در شیراز، ایران به جمع سه کشور دارنده تخصص کاشت تلسکوپ میناتوری چشم در جهان پیوست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار داشت: برای اولین بار در خاورمیانه عمل جراحی کاشت تلسکوپ مینیاتوری در چشم بیمار در شیراز با موفقیت انجام شد.

محمدهادی ایمانیه افزود: این روش نوین راهی برای درمان بیماری دژنراسیون ماکولار یا تحلیل وابسته به سن لکه زرد شبکیه است که شایع‌ترین سبب نابینایی سالمندان در جهان به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این روش حدود دو سال است که در دو کشور آمریکا و انگلیس اجرا می‌شود و تاکنون ۲۰۰ مورد کاشت تلسکوپ مینیاتوری در دنیا ثبت شده که چهار مورد آن در انگلیس و بقیه در آمریکا بوده است.

این مسئول بیان داشت: دژنراسیون ماکولار بیماری است که در آن لکه زرد که قسمت حساس به نور شبکیه بوده دچار آسیب می‌شود و بیمار در مرکز دید خود چیزی جز لکه‌ای سیاه نمی‌بیند.

ایمانیه ابراز داشت: با کاشت تلسکوپ مینیاتوری، میدان دید بیمار که در حالت عادی ۱۵ درجه است به ۵۵ درجه افزایش می‌یابد و بدین ترتیب بیمار می‌تواند از قسمت‌های سالم شبکیه خود برای دید کافی استفاده کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: ضخامت تلسکوپ کاشته شده ۴.۴ میلی‌متر است که حدود ۱۳ برابر ضخامت لنزهای معمولی است که در عمل‌های رایج آب مروارید در چشم کاشته می‌شود .

به گزارش فارس، دژنراسیون ماکولار در اشخاص بالای ۷۵ سال شایع است.


نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.