شیرینی زودگذر نوبل اقتصاد برای ایران

اقتصاددانان آمریکایی همچنان بزرگترین ارث بران نوبل

با وجود اعلام نام ” محمد هاشم پسران” در بین نامزدهای احتمالی دریافت جایزه نوبل باز این آمریکایی ها بودند که برای چهل و یکمین بار گوی سبقت را از دیگر اقتصاددانان جهان ربوده و نوبلیست اقتصاد شدند.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، در حالی که حتی پیش بینی قرار گرفتن یک اقتصاددان ایرانی در فهرست انتخابی آکادمی سلطنتی سوئد برای اعطای جایزه نوبل جو و شرایط مثبتی را در جامعه به خصوص در میان اقتصاددان ایجاد کرد اما همانطور که شخص “پسران” بعد از اعلام این احتمال عنوان کرد واقعیت این بود که هشت اقتصاددان معرفی شده، کاندیدای دریافت نوبل نبودند و صرفا پژوهش های آنها در صدر این آمار قرار گرفته و ارتباط مستقیمی به کمیته نوبل ندارد.

با این وجود همانطوری که پیش از این اقتصاددان داخلی اظهار کرده بودند وجود نام یک اقتصاددان ایرانی در بین احتمالات نوبلیستی نیز افتخاری بزرگ برای اقتصاد ایران بوده و حتی نگرفتن جایزه چیز ار ارزش های این پروفسور اقتصاد ایران کم نخواهد کرد.

این در حالی است که محسن رنانی پسران را از بزرگان اقتصاد و برخوردار از ارزش و جایگاه ویژه‌ای دانسته و تاکید کرد که ایشان به حدی برای ما با ارزش می باشند که حتی اگر به عنوان نوبلیست اقتصاد انتخاب شوند الزاما دریافت این جایزه چیزی بر ارزش‌هایشان نمی‌افزاید و حتی عدم دریافت جایزه نوبل نیز از ارزش‌ها و جایگاه و نخواهد کاست.

تکرار مکررات برای اقتصاددان آمریکایی‌ها

اما در آخرین اعلام برای اعطای نوبل اقتصاد در سال ۲۰۲۲ سه دانشمند آمریکایی به سبب تحلیل تجربی قیمت‌های دارایی برنده این جایزه شدند تا اقتصاددانان آمریکایی برای چهل و یکمین بار در بین ۷۴ نوبلیست اقتصاد قرار گیرند.

بر این اساس آکادمی سلطنتی علوم سوئد اوژن فاما، لارس پیتر هانسن و رابرت شیلر را برنده جایزه هشت میلیون کرونی (۱٫۲۵ میلیون دلاری) نوبل اقتصاد معرفی کرد.

این جایزه کمک می کند برندگان آنها برای نظریه هایی که مطرح کرده‌اند خارج از محیط های آکادمیک شناخته شده و اغلب آنها را به سیاستگذاری نزدیک می کند.

جایزه سال قبل به آلوین ئی.روت و لوید اس.شیپلی، اقتصاددانان آمریکایی برای بررسی نحوه فعالیت کارآمدتر بازارها از طریق تطبیق بهتر عرضه با تقاضا تعلق گرفته بود.

الینور اوستروم در سال ۲۰۰۹ اولین زنی شد که برنده این جایزه شد و آن را به طور مشترک با اولیور ویلیامسون برای تحقیقات در مورد محدودیتهای بازار و نحوه عملکرد سازمان دریافت کرد.

جوایز سالانه برای دستاورها در فیزیک، شیمی، پزشکی، صلح و ادبیات بنا به خواست آلفرد نوبل، مخترع سوئدی دینامیت که در سال ۱۸۹۶ درگذشت، ایجاد شد و اولین جوایز آن در سال ۱۹۰۱ اعطا شد. جایزه اقتصادی از سوی بانک مرکزی سوئد در سال ۱۹۶۸ ایجاد شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.