شیر خشک چینی وارد کشور نشده است

حسین چمنی در گفتگو با مهر درخصوص واردات شیرخشک چینی به کشور اظهارداشت: ایران به هیچ عنوان از چین شیرخشک وارد نمی کند.

وی درعین حال تصریح کرد: البته کشورمان برای تعدیل قیمت محصولات لبنی در بازار نیازمند واردات شیر خشک است و براین اساس، شیرخشک فقط از کشورهایی مانند هلند، نیوزیلند وآلمان با مراقبت‌های سخت گیرانه بهداشتی دستگاههای نظارتی وارد می شود.

مشاور انجمن صنایع لبنی ایران درخصوص استفاده از شیرخشک توسط کارخانجات تولید فرآورده های لبنی به منظورتولید محصولات لبنی گفت: استفاده از شیر خشک منع قانونی ندارد ودر بسیاری از کشورهای توسعه یافته شیر بازساخته تولید وعرضه می شود اما اینکه برخی از افراد مدعی می شوند که واردات شیر خشک برای تولید محصولات لبنی انجام می شود به دلیل این است که از رانت توقف واردات شیر خشک که قیمت آن را طی سال گذشته به سه برابر افزایش داده است، همچنان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شیر خشک در کشور استفاده می شود، گفت: صنایع مصرف کننده اصلی یعنی صنعت شیرینی وشکلات، سوسیس وکالباس ومصرف کننده فرعی آن یعنی صنایع شیر مجبورند این محصول را با سه برابر قیمت سال گذشته خریداری کنند و به همین جهت، فشار هزینه بیشتری به تولید کننده ودرنهایت به مصرف کنندگان وارد می شود.

این فعال اقتصادی افزود: علت اصرار به واردات شیر خشک صنعتی، تنظیم بازار وایجاد تعادل در عرضه و تقاضاست و اگر این موضوع حل نشود همچنان شاهد افزایش روزافزون قیمت شیر خام خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قیمت هرکیلوگرم شیر خام از ۴۳۰ تومان در تیر ماه سال ۹۰ به بیش از ۱۱۰۰ تومان در سال ۹۱ افزایش یافته است، گفت: در حقیقت اکثر مشکلات صنعت شیر و موضوعات قیمتی که فشار روانی زیادی به جامعه وارد می‌کند، ناشی از افزایش قیمت شیر خام بوده است.

چمنی با بیان اینکه دولت با قبول این موضوع دو سیاست اصولی را برای کاهش و تثبیت قیمت شیر خام اتخاذ کرده که یکی از آنها عرضه نهاده های  ارزان قیمت به دامداران و دیگری اجازه واردات شیر خشک بوده است، گفت: دامداران باید با پرهیز از هر گونه برخورد احساسی اجازه دهند آرامش به بازار شیر برگردد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دولت در قیمت‌گذاری محصولات لبنی اصرار دارد که قیمت گذاری براساس نرخ واقعی شیر خام انجام شود، این در حالی است که در قیمت شیر خام حباب قیمتی در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان وجود دارد و دامداران شیر خام را بالاتر از قیمت واقعی آن به کارخانه ها عرضه می کنند..


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.