شیر طلایی ونیز به «پیتا» رسید

سینما پرس-گروه سینما/ فیلم سینمایی «پیتا» به کارگردانی کیم کی دوک از کره جنوبی جایزه شیر طلایی بهترین فیلم شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را به خود اختصاص داد.

به گزارش سینما پرس، مراسم اختتامیه شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز در حالی برگزار شد که فیلم سینمایی «پیتا» (Pieta) به کارگردانی کیم کی دوک از کره جنوبی توانست جایزه شیر طلایی بهترین فیلم این جشنواره ایتالیایی را به خود اختصاص دهد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی ورایتی، پائول توماس اندرسون نیز برای ساخت فیلم سینمایی «استاد» (The Master) موفق به دریافت جایزه شیر نقره ای بهترین کارگردان شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز شد.

فیلیپ سیمور هافمن و خواکین فونیکس نیز برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «استاد» به طور مشترک جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره ایتالیایی را دریافت کردند. همچنین جایزه بهترین بازیگر زن شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز نیز به هاداس یارون اهدا شد. یارون در فیلم سینمایی «پر کردن خلاء» (Fill the Void) به کارگردانی راما بورستین بازی کرده است.

اولریش سیدل نیز برای ساخت فیلم سینمایی «بهشت؛ سرنوشت» (Paradise: Faith) توانست جایزه ویژه هیات داوران شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را به خانه برد و اولیویر آسایاس نیز برای نگارش فیلمنامه فیلم سینمایی «برخی چیزها در هوا» (Something in the Air) موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره ایتالیایی شد.

فیلم های سینمایی «تخطی؛ فراتر» (Outrage: Beyond) به کارگردانی تاکشی کیتانو (ژاپن)/ «تقدیم به واندر» (To the Wonder) به کارگردانی نترنس مالیک (اییالات متحده آمریکا)/ «زیبای خموش» (Dormant Beauty) به کارگردانی مارکو بلوکیو» (ایتالیا)/ « E` stat oil figlio » به کارگردانی دنیله کیپری (ایتالیا)/ «به هر قیمتی» (At Any Price) به کارگردانی رامین بحرانی (آمریکا، انگلستان)/ «La cinquieme saison» به کارگردانی پیتر براسنس و جسیکا وود ورث (بلژیک، هلند، فرانسه)/ «Un Giorno Speciale» به کارگردانی فرانسسکا کومنسینی (ایتالیا)/ «اشتیاق» (Passion) به کارگردانی برایان دو پالما (فرانسه، آلمان)/ «سوپراستار» (Superstar) به کارگردانی خاویر جیانولی (فرانسه، بلژیک)/ «بهار شکنان» (Spring Breaker) به کارگردانی هارمونی کورین (ایالات متحده آمریکا)/ «شکم تو» (Thy Womb) به کارگردانی بریلانته مندوزا (فیلیپین)/ « Linhas de Wellington » به کارگردانی والریا سارمینتو (پرتغال، فرانسه) و «خیانت» (Betrayal) به کارگردانی کریل سربرنیکوف (روسیه) نیز دیگر آثار حاضر در بخش  مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره این جشنواره ایتالیایی بودند.

مایکل مان؛ کارگردان و تهیه کننده سرشناس آمریکایی ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره این جشنواره ایتالیایی را برعهده داشت و ماتئو گارونه؛ نویسنده و کارگردان ایتالیایی/ سامانتا مارتون؛ بازیگر انگلیسی/ مارینا آبراموویچ؛ هنرمند صرب/ لائتیتیا کاستا؛ بازیگر فرانسوی/ پیتر هو سان چان؛ تهیه کننده و کارگردان هنگ کنگی/ آری فولمن؛ نویسنده و کارگردان صهیونیست/ اورسولا میر؛ فیلمساز سوییسی-فرانسوی و پابلو تراپرو؛ کارگردان و تهیه کننده آرژانتینی نیز اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را تشکیل می دادند. 

همچنین فیلم سینمایی «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری نیز در بخش «افق‌ها»ی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز حضور داشت. مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی در «خانه پدری» ایفای نقش کرده اند و این فیلم سینمایی که هنوز در ایران اکران نشده است، در چند اپیزود کوتاه، مسائل و مشکلات زنان در ایران در هفتاد سال اخیر را به تصویر می کشد. همچنین «شبح کژدم»، «آن سوی آتش»، «دو نیمه سیب»، «آبادانی‌ها» و «بیدارشو آرزو» دیگر فیلم های سینمایی است که پیش از این کیانوش عیاری ساخت آن ها را برعهده داشته است.

امیر نادری؛ کارگردان صاحب نام ایرانی نیز عضو هیات داوران بخش جنبی «افق‌ها»ی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز بود. امیر نادری که پیش از این ساخت فیلم سینمایی برجسته ای مانند «دونده» را برعهده داشته است، در سال گذشته با ساخت جدیدترین اثر خود به نام «برش» در بخش «افق‌ها»ی شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

مسئولان برگزارکننده شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز با اهدای «شیر طلایی» یک عمر دستاورد هنری این جشنواره ایتالیایی به فرانچسکو رزی، از این کارگردان و نویسنده صاحب‌نام ایتالیایی قدردانی کردند.

رزی که در سال ۱۹۲۲ میلادی و در شهر ناپل کشور ایتالیا به دنیا آمده است، فعالیت خود را در عرصه فیلمسازی از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز کرده است و تا سال۱۹۹۷ میلادی به فعالیت خود به عنوان نویسنده و کارگردان ادامه داد. او پیش از این در سال ۱۹۵۸ میلادی برای ساخت فیلم سینمایی «چالش» (The Challenge) موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم ونیز شده است.

این کارگردان ۸۹ ساله در سال ۱۹۶۳ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «دست‌های روی شهر» (Hands Over the City) جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز را به خود اختصاص داده است. رزی در طی فعالیت خود به عنوان فیلمساز ۴ بار نامزد دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن شده است که یک بار و در سال ۱۹۷۲ میلادی برای ساخت فیلم سینمایی «ماجرای ماتئی» (The Mattei Affair) موفق به دریافت جایزه نخل طلایی بهترین فیلم این جشنواره فرانسوی شده است.

رزی در سال ۱۹۶۱ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «سالواتور جیولیانو» (Salvatore Giuliano) جایزه خرس نقره ای جشنواره بین المللی فیلم برلین را دریافت کرده است. این کارگردان ایتالیایی ۷ جایزه مراسم اهدای جوایز ایتالیایی «دیوید دی دوناتل» (David di Donatello) و یک جایزه دستاورد هنری جشنواره بین المللی فیلم تائورمینا در سال ۲۰۰۴ میلادی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

همچنین اسپایک لی؛ کارگردان فیلم های سینمایی «مالکوم ایکس» (Malcolm X)، «بیست و پنجمین ساعت» (The 25th Hour) و «نفوذی» (Inside Man) نیز با دریافت جایزه «شکوه فیلمساز» (Glory to the Filmmaker) شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز، مورد قدردانی مسئولان برگزارکننده این جشنواره ایتالیایی قرار گرفت.

اسپایک لی پیش از این در سال های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۵ میلادی به ترتیب با ساخت ۲ فیلم سینمایی «Mo`Better Blues» و « Clockers » در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشته است. همچنین این کارگردان مطرح آمریکایی در سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ میلادی نیز با ساخت ۲ فیلم سینمایی «او از من متنفر است» (She Hate Me) و «فرزندان آمریکا» (Jesus Children of America) در بخش خارج از مسابقه این جشنواره ایتالیایی به رقابت با سایر آثار پرداخته بود.

لی در سال های ۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶ میلادی نیز به ترتیب با ساخت «چهار دختر کوچک» (Four Little Girls)، Kاو بازی را در دست گرفته» (He Got Game) و «زمانی که لویز شکست خورد؛ مرثیه‌ای در چهار پرده» (When the Levees Broke: a Requiem in Four Acts) در بخش های جنبی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت. لی در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز عضو هیات داوران بین المللی جشنواره فیلم ونیز بود.

آل پاچینو، مانی راتنام، سیلوستر استالونه، اگنس واردا و عباس کیارستمی از جمله چهره های سینمایی هستند که در چند سال اخیر جایزه «شکوه فیلمساز» جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرده اند.

جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی افتتاح شده است و شصت و نهمین دوره این جشنواره ایتالیایی از روز ۲۹ اوت  (۸ شهریور) تابستان سال جاری آغاز به کار کرده بود.
فیلم سینمایی «فائوست» (Faust) به کارگردانی الکساندر سوکوروف از روسیه در سال گذشته موفق به دریافت جایزه شیر طلایی بهترین فیلم شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز شده است.

انتهای پیام/ع م

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۶۶۵۵


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.