شیکاگو تریبیون: تحریم ملت باورمند به جانفشانی بی اثر است

شیکاگو تریبون روز دوشنبه در تفسیری به قلم ‘دیوید رابینشتاین’ استاد بازنشسته دانشگاه ایلینویز آمریکا، پرسیده است: آیا تحریم هایی که پیش از این با موفقیت علیه رژیم نژادپرست سابق آفریقای جنوبی اعمال شد، می تواند در مورد ایران هم اثربخش باشد؟ که باید گفت نه.

نویسنده ادامه داده است: بنا به علل و عوامل عدیده ای، تحریم ها در مورد ایران برخلاف آفریقای جنوبی موثر نیست.

در این کشور آفریقایی فقط اندکی سفیدپوست حاضر به جانفشانی برای حکومت خود بودند، ولی بیشتر سفیدپوستان یک زندگی عادی، بورژوا (طبقه متوسط جامعه ) را می خواستند و خوب در ک می کردند که تبعیض و ظلم نژادپرستانه دیگر نه قانونی است و نه تحمل خواهد شد، اما در ایران، وضع متفاوت است.

رابینشتاین نوشت: رهبران ایران، اندیشه های مبتنی بر ظهور منجی بشریت دارند که بر مبنای وقوع یک جنگ پایان دوران میان اسلام و کفر یا اسلام علیه شیاطین بزرگ و کوچک همراه با بازگشت (ظهور) امام دوازدهم یا امام غایب (عج) شکل گرفته است و بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی این جنگ را راهی به سوی مدینه فاضله خوانده است.

نویسنده شیکاگو تریبیون ادامه داده است: سرلشکر داگلاس گریسی فرمانده انگلیسی نیروهای هندی در جنگ سال ۱۹۴۳ در برمه، نوشته است که ‘سربازان ژاپنی ترجیح می دادند کشته شوند یا خودکشی کنند تا اینکه اسیر دشمن شوند و پس از ۳۰ روز نبرد ‘یو جیما’، از ۲۱ هزار سرباز ژاپن فقط ۲۱۲ تن زنده ماندند.

رابینشتاین در ادامه آورده است: در اوکیناوا، ۱۳۰ هزار ژاپنی کشته و ۷۴۰۰ تن هم اسیر شدند. در روزهای پایانی جنگ که هیچ متحدی برای ژاپن باقی نمانده بود و شکست این کشور حتمی بود، با این وجود سربازان دست از جنگیدن نکشیدند و همان شور و حرارت اولیه خود را تا پایان جنگ حفظ کردند.

‘در مارس ۱۹۴۵ در بمباران توکیو افزون بر ۸۰ هزار تن کشته شدند. بمب اتمی هیروشیما ۱۴۰ هزار نفر دیگر را به خاک و خون کشید. با این حال دولت ژاپن همچنان بر اراده ادامه جنگیدن مصمم بود. سه روز بعد در بمباران ناکازاکی هم ۷۵ هزار نفر کشته شدند. امپراتور ‘هیروهیتو’ سرانجام دستور داد که جنگیدن بس است، گروهی از افسران ارتش نیز با راه انداختن کودتای ساختگی، مانع تسلیم وی به دشمن شدند’ .

نویسنده روزنامه آمریکایی نوشت: البته این میل و گرایش در همه انسان ها وجود دارد که هرکس را با خود هم عقیده کند و ایرانی ها هم استثنا نیستند و می خواهند به دیگران بباورانند که آنچه ما را از بین خواهد برد، همه کسانی هم که عمیقا’مانند ما نیستند را هم نابود خواهد کرد و با توجه به این رویدادهای تاریخی، ایرانی ها همچنان دشواری های اقتصادی را تحمل خواهند کرد و هیچ تضمینی وجود ندارد که با تحریم ها، تهران خواسته ما را بپذیرد.

مترجمام**۱۵۹۱**۱۵۱۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۰۷۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.